
NMBS en Infrabel werken via een gemeenschappelijk stiptheidsactieplan nauw samen
om de stiptheid van het treinverkeer te verbeteren en de impact van incidenten op het
verkeer te beperken. Deze gemeenschappelijke inspanningen zullen nog verder
opgevoerd worden om de incidenten op het spoor en de impact ervan te verminderen.
NMBS beschouwt de vermindering van het aantal incidenten met het rollend materieel als een
topprioriteit alsook de verbetering van de eerste vertrekken. Voor Infrabel vormt een goed in
stand gehouden spoornet de basis van een performante dienstverlening voor al onze klanten en
dit gebeurt op basis van preventieve maatregelen en acties in real time.
Het gemeenschappelijke actieplan stiptheid wordt verder uitgevoerd en er worden gerichte
maatregelen uitgewerkt voor de spoorverbindingen waar de problemen het grootst zijn.
Infrabel en NMBS zijn er zich zeer goed van bewust dat de daling van de stiptheid – terecht –
tot ergernis van de reizigers leidt.
Het totale aantal minuten vertragingen in de periode januari-oktober 2016 ten laste van
spooroperator NMBS is weliswaar sterk gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar,
de vertragingen ten laste van derden (bommeldingen, spoorlopers, persoonsaanrijdingen,
aangekondigde stakingen) en niet-aangekondigde sociale acties zijn dan weer fors toegenomen
(stijging met 31,6% tot een aandeel van 47,8% van het totaal aantal minuten vertraging). NMBS
volgt met een aandeel van 26,5%. Voor diezelfde periode blijkt uit de cijfers dat storingen aan
de infrastructuur slechts de 3de oorzaak zijn van vertragingen (22,3%).
Het aantal minuten vertragingen ten laste van derden komt overeen met gemiddeld 32 uren
vertraging per dag. Alle inspanningen van NMBS en Infrabel, zowel achter de schermen op het
terrein, worden hierdoor overschaduwd.
De impact van derden op het treinverkeer is uitgegroeid tot een maatschappelijk fenomeen met
structureel karakter. Bijkomende bijsturingsscenario’s om de fors gestegen impact ervan te
ondervangen, dringen zich daarom op.
Bovenvermelde analyse slaat op de periode januari-oktober 2016. De afgelopen dagen kenden
enkele zware incidenten die zowel aan de infrastructuur als aan het rollend materieel te wijten
zijn. Infrabel en NMBS zijn zich daar zeer goed van bewust en nemen alle maatregelen om
dergelijke incidenten te vermijden.