Ook het station Noorderkempen ligt op het traject: voortaan sta je vanuit dat station op iets meer dan een kwartier in Breda en aangezien de IC Amsterdam ook in Brussels Airport – Zaventem stopt, krijgen niet enkel reizigers vanuit Noorderkempen een rechtstreekse verbinding met de nationale luchthaven maar ligt Zaventem ook zeer dichtbij voor Nederlanders uit Noord-Brabant (reistijd van iets meer dan een uur vanuit Breda).
NS en NMBS hebben de afgelopen maanden uitvoerige testen uitgevoerd om de wijziging van het traject zo vlot mogelijk te laten verlopen. De IC krijgt overigens een extra rijtuig (van 6 naar 7) waardoor de zitplaatscapaciteit wordt uitgebreid.
Tot op heden reed de internationale IC-trein 16 keer per dag via de klassieke lijn tussen Brussel en Amsterdam (in Nederland via Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag HS en Schiphol). De 16 verbindingen worden nu opgesplitst in 12 verbindingen tussen Brussel en Amsterdam en vier verbindingen tussen Brussel en Den Haag.
Vanaf 9 april verlaat de IC vanaf Antwerpen het klassieke spoor om 12 keer per dag over het hogesnelheidstraject (L4 in België en de HSL-Zuid in Nederland) naar Rotterdam en Amsterdam te rijden. De wijziging van het traject verandert logischerwijze ook de bediening van de stations in Nederland (Breda komt in de plaats van Roosendaal, Dordrecht en Den Haag).
Vier keer per dag verlaat de IC in Rotterdam de hogesnelheidslijn om vervolgens via de klassieke lijn tot Den Haag (als eindstation) door te rijden.
De start van de treindienst is zo goed mogelijk voorbereid maar de ervaring leert dat elke nieuwe treindienst of wijziging van traject een risico op opstartproblemen bevat. Onze taak is deze mogelijke problemen en de impact op de stiptheid zo beperkt en zo kort mogelijk te houden.
Parallel met dit verbeterde aanbod wordt ook een nieuw tariefmodel ingevoerd. Het “flex”tarief is vergelijkbaar met het huidige tarief. Vroegboekers (minstens zeven dagen op voorhand) zullen kunnen profiteren van kortingen (“early bird” tarief). Het nieuwe tariefmodel is zeer transparant, met vaste kortingsbedragen op basis van de afstand die je aflegt. De verkoop start op 20 maart.
Naast de IC Amsterdam rijdt ook Thalys 14 keer heen en weer per dag tussen Brussel en Amsterdam en worden vanaf 4 april ook twee Eurostar-treinen ingelegd tussen Londen en Amsterdam.