De stiptheid van het binnenlands reizigersverkeer is in 2015 opnieuw gestegen en bouwt
daarmee verder op het elan dat sinds eind 2013 wordt opgebouwd. Na een structurele
daling van de stiptheid over gans de periode sinds 2005 kennen de spoorwegen sinds
eind 2013 een structurele stijging van de stiptheid. Na een eerste stijging in 2014, is de
algemene stiptheid (voor neutralisatie) met 2,7 procent tot 90,9 procent (88,2 procent in
2014) gestegen.
Deze stijging is te danken aan verschillende factoren:
• Het in december 2014 doorgevoerde nieuwe vervoersplan zorgt voor een robuustere
dienstregeling die zich met name vertaalt in een verbetering van de overstappen. In 8
van de 10 belangrijkste aansluitingsstations is het aantal verzekerde aansluitingen
gestegen. Zo steeg bijvoorbeeld de kans om je aansluiting in Antwerpen-Centraal of
Mechelen te halen met 2,7 procent tot respectievelijk 92,7 procent en 93,9 procent. Voor
Namen en Bergen gaat het om respectievelijk 3 procent (tot 90,6 procent) en 3,2 procent
(tot 90,6 procent). Enkel Zottegem kende een betekenisvolle daling (met 2,1 procent).
• De verbetering van de efficiëntie en effectiviteit van het onderhoud van de
spoorweginfrastructuur heeft geleid tot een gevoelige vermindering van het aantal
minuten vertragingen ten gevolge van problemen met de bovenleiding (-36%),
seininrichting (-21%) en sporen (-11%)
• een daling van de vertraging opgelopen tijdens de “eerste vertrekken” (6,1 procent van
de treinen liep 3 minuten vertraging tijdens het eerste vertrek, ten opzicht van 6,8
procent in 2014).
• De betrouwbaarheid van het materieel (met name de motorstellen) is verbeterd. Een
uitgesproken voorbeeld betreft de vermindering van het aantal pannes die een
vertraging veroorzaken bij de Desiro’s.
• De spectaculaire daling van het aantal kabeldiefstallen sinds de lancering van het
nationale actieplan tegen deze diefstallen in 2013 heeft het aantal minuten vertraging als
gevolg van deze diefstallen met drie vierde verminderd.
• De stiptheid is gestegen ondanks een forse stijging van het aantal minuten vertraging
als gevolg van trespassing in 2015
NMBS en Infrabel besteden bijzondere aandacht aan de stiptheid tijdens de spitsuren (waar de
meerderheid van de pendelaars mee geconfronteerd wordt). De algemene stiptheid van de 10
grote assen naar Brussel is eveneens verbeterd maar met name tijdens de ochtendspits zijn er
verschillen tussen de assen onderling. Zo is bijvoorbeeld de stiptheid tijdens de ochtenpiek naar
Brussel op de as Antwerpen-Brussel, Charleroi-Brussel en Luik-Leuven-Brussel gestegen, maar
op de lijnen Dendermonde-Brussel, Namen-Brussel of Bergen-Brussel dan weer gedaald.
Voor deze specifieke gevallen nemen NMBS en Infrabel maatregelen om incidenten met het
materieel en infrastructuur te verminderen (snellere detectie, alsook sneller herstel van
defecten; specifieke seizoensmaatregelen om sporen te vrijwaren, optimalisatie beheer
treinverkeer; aanpassing dienstregeling of bijkomend personeel om de voorbereiding van de
treinen te verbeteren).
Meer details vindt u in de verslagen van Infrabel en NMBS die respectievelijk te consulteren zijn
via:
http://www.infrabel.be/nl/over-infrabel/stiptheid/rapporten en
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/onderneming/Stiptheid.aspx