In de huidige vertrekprocedure sluit de treinbegeleider vlak na het vertreksignaal alle deuren, behalve één. Reizigers mogen dan niet meer instappen, want zodra infrastructuurbeheerder Infrabel het sein op groen zet, kan de trein elk moment vertrekken. Deze situatie zorgt soms voor verwarring, omdat laattijdige reizigers niet altijd beseffen dat ze niet meer mogen opstappen en dat soms alsnog proberen, met alle gevolgen van dien.
Voor de reiziger is het voortaan duidelijker én veiliger: nadat de treinbegeleider gecontroleerd heeft dat iedereen veilig is opgestapt en het vertrek gegeven heeft, sluit hij nu ook onmiddellijk de laatste deur. Het risico dat reizigers dan nog kunnen opstappen net op het moment dat de trein in beweging komt, is daarmee uitgesloten. Naar aanleiding van de aanpassing van de vertrekprocedure, lanceert NMBS een affichecampagne waarin ze haar reizigers eraan herinnert dat dertig seconden voor het vertrekuur alle deuren sluiten. Door de vertrekprocedure aan te passen, verhoogt NMBS zowel de veiligheid van de reizigers als van de treinbegeleiders, die regelmatig worden geconfronteerd met reizigers die na het geven van het vertrek via de laatste open deur nog willen instappen. In 2017 leidden de conflicten die daarmee gepaard gingen tot een aanzienlijk aantal gevallen van agressie.