Stiptheid: Juli 2016

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen 

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Juli
2015
Juli
2016
Zonder neutralisatie 93,2% 92,9%
Met neutralisatie 96,2% 98,1%
Rekening houdend met het aantal reizigers 92,3% 91,9%
Gemeten over het hele treintraject 91,6% 91,2%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 92,4% 92,0%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Juli
2015
Juli
2016
91,0% 90,2%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Juli
2015
Juli
2016
Ochtendpiek
95,1% 93,7%
Daluren
92,9% 92,3%
Avondpiek
90,3%   89,1% 
Weekends
95,0%  95,7%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

verzekerde aansluitingen

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

10 grote lijnen

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
97,3% 93,8% 96,6%
L 36 Luik - Brussel
92,6% 93,2% 97,0%
L 50A Oostende - Brussel
92,7% 94,3% 96,5%
L 50 Gent - Brussel
97,0% 97,3% 98,5%
L 60 Dendermonde - Brussel
96,0% 95,0% 99,2%
L 89 Kortrijk - Brussel
89,4% 97,1% 97,3%
L 94 Doornik - Brussel

90,1%

96,5% 94,3%
L 96 Bergen - Brussel
85,5% 92,8% 96,7%
L 124 Charleroi - Brussel
94,5% 91,9% 97,7%
L 161 Namen - Brussel
85,3% 90,1% 94,9%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
92,6% 90,8% 87,6% 94,7%
S-trein
96,3% 95,3% 91,4% 98,2%
L-trein
94,6% 93,8% 91,5% 96,4%
P-trein
92,1% 85,5% 86,9% 85,7%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Juli
2016
IC 01 Oostende – Eupen
93,3%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
93,9%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
95,7%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
91,2%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 90,0%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 69,8%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 92,2% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 74,3% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 93,5% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 92,4% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  Juli
2015
Juli
2016
Aantal afgeschafte treinen
1.348 1054
Percentage van het totale aantal treinen
1,3% 1,1%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

8 grote stations

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen

vertragingen

Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen

afgeschafte treinen

12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • Aanrijding van slagboom en bovenleiding door een vrachtwagen aan overweg in Y. Bois-d’Haine – La Louvière gare industrielle (lijn 116) veroorzaakte tussen 01/07 en 20/07 4.693 minuten vertraging
  • Averij aan de bovenleiding op 04/07 in Braine-l’Alleud (lijn 124) (1.284 minuten vertraging)
  • Aanrijding van een persoon op 10/07 in Kontich - Y. Mechelen-Dijkstraat (lijn 25) (1.934 minuten vertraging)
  • Persoon in de sporen op 11/07 in Brussel-Zuid (lijn 0/1) (2.852 minuten vertraging)
  • Aanrijding van een persoon op 18/07 in Kontich – Mechelen-Nekkerspoel (lijn 25) (2.527 minuten vertraging)
  • Persoon in de sporen op 27/07 in Brussel-Centraal (lijn 0/4) (1.097 minuten vertraging)

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.