Charleroi-Zuid: Opnieuw een geslaagde stationsrenovatie afgerond - 04 juni 2011

Logo NMBS holding

Dit weekend feest in het station. Na de inwijdingen van Antwerpen-Centraal, Luik-Guillemins, Brussel-Centraal en Brugge, stond vandaag Charleroi-Zuid in de schijnwerpers. Het vult het lijstje geslaagde (grote) stationsrenovaties aan. Ook het stationsplein ligt er als nieuw bij en wordt betrokken in de festiviteiten. De NMBS-Holding en Infrabel investeerden 55 miljoen euro in de renovatie van het stationsgebouw, de restauratie van de gevel, een volledig nieuwe galerij met tien winkels, de installatie van liften en roltrappen voor een optimale toegang tot de vernieuwde perrons en de tunnel onder het plein die het station rechtstreeks met de busterminal van de TEC verbindt. Dat wordt dit weekend gevierd.

Charleroi-Zuid is met 24.000 klanten per dag het twaalfde drukste station van het land, het vierde in Wallonië. Het station heeft een enorm groeipotentieel. Een grondige renovatie drong zich meer dan op om te kunnen beantwoorden aan de hedendaagse noden van de reiziger: winkels, diensten, meer comfort en licht in het gebouw, een betere aansluiting van het busstation van de TEC. “De officiële ingebruikname van dit alles is vandaag een feit”, stelde Jannie Haek, CEO van de NMBS-Holding. “Charleroi-Zuid, als allereerste uitgerust met zonnepanelen, is getransformeerd tot een modern station.” De architecten van de NMBS-Holding hebben er voor gezorgd dat het historische station zijn oorspronkelijke uitzicht terug kreeg. De gevels van het hoofdgebouw (architect Lambeau), die dateren van 1874, werden volledig gerestaureerd. Er ging veel aandacht naar de nachtelijke verlichting van het station, met energiezuinige lampen. In het gebouw zelf worden de reizigers onthaald in een lokettenzaal die is aangekleed met eigentijdse materialen (marmer, graniet en blauwsteen) en is uitgerust met comfortabele zitplaatsen. Het licht dringt binnen via twee grote raampartijen aan weerszijden van de zaal. Daarboven prijkt een schitterend veelkleurig glas-in-loodraam (1964, René Carpet), dat werd gereinigd en gerestaureerd. Een moderne verlichting zorgt voor een aangename sfeer en stimuleert het veiligheidsgevoel in het station, naast de aanwezigheid van de bewakingscamera’s en de kantoren van de Federale Politie in de winkelgalerij. Op het comfort van de reiziger werd niet bespaard: hij kan terecht aan zeven loketten. Twee daarvan zijn bestemd voor de verkoop van biljetten voor binnenlands verkeer. Aan de vijf andere loketten, die zich in het nieuwe Travel Center bevinden, kunnen de klanten vervoerbewijzen kopen of informatie inwinnen over reizen in België of naar het buitenland. Er is in het bijzonder aandacht besteed aan het onthaal van minder mobiele personen door de bouw van een verlaagd loket en door in de vloer speciale tegels te verwerken voor reizigers met een visuele handicap. Comfort wordt ook bepaald door de doeltreffende aanwezigheid van goede bewegwijzering die de reiziger helpt zonder probleem zijn weg te vinden naar de toegangen, de parking, de loketten, het sanitair enz. Het trefpunt is herkenbaar aan een plexiglazen plaat (1 meter op 1 meter) met de “masquottes” van de stad: Spirou (Robbedoes) en Fantasio, de beroemde stripverhaalpersonages. Ook aan de vlotte bereikbaarheid van de perrons is gewerkt. Infrabel zorgde voor vaste trappen, roltrappen en liften. In nieuwe gesloten schuilhuisjes op de perrons kunnen de reizigers zich beschermen tegen weer en wind. Extra comfort wordt ook door een beter tijdsbeheer bereikt. De inrichting van een nieuwe commerciële winkelgalerij in de vleugel kant Brussel is volledig klaar. De klant kan er in tien commerciële concessies terecht voor zijn ontbijt, de krant, boodschappen voor het avondmaal, pralines, cadeautjes of voor streekinformatie in het infokantoor voor toerisme. Binnenkort opent ook een apotheek in de galerij. Door een betere overstap te organiseren met het openbaar vervoer van de TEC (bus, tram en metro) kan tijd worden gewonnen. Het stationsplein werd helemaal heringericht door de SRWT. De zwakke weggebruiker, van voetganger tot fietser, krijgt er voorrang en een tunnel onder het plein zorgt voor een rechtstreekse overstap. De voorzijde van het station is voorbestemd voor voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer. Aan de achterzijde, kant Vilette, krijgt het autoverkeer faciliteiten, met 600 parkeerplaatsen in de onmiddellijke omgeving van de treinsporen. Er zijn nog bijkomende parkeerplaatsen gepland, evenals fietsenrekken met een vijftigtal plaatsen. De modernisering van het station Charleroi-Zuid maakt deel uit van een ambitieus investeringsprogramma op nationaal niveau. In 2010 investeerde de NMBS-Holding 136,7 miljoen euro in het onthaal van de reizigers (+ 7,3% in vergelijking met 2009).

Infrabel: veiligheid en stiptheid

De renovatie van het station Charleroi-Zuid maakt de dagelijkse vertaling door Infrabel duidelijk van haar drie prioriteiten: de verhoging van de veiligheid, de stiptheid en de spoorwegcapaciteit in België.

  • Om het comfort en de veiligheid van de reizigers te verbeteren, werden de perrons en de onderdoorgangen gemoderniseerd door Infrabel in samenwerking met de directies Stations en ICTRA van de NMBS-Holding: dakbedekking van de schuilhuisjes, verlichting, grondbedekking, liften, proefproject in verband met sonorisatie, afficheringborden voor de treinen. De werkzaamheden werden beëindigd in 2010 en volledig in dienst gesteld tijdens het eerste semester van 2011. Op korte termijn starten de vernieuwingswerken aan de 6 roltrappen kant Brussel en worden de nieuwe liften kant Namen in dienst gesteld.
  • Om de vlotheid van het treinverkeer te verbeteren heeft Infrabel het sporenrooster van Charleroi kant Namen vernieuwd. Die werkzaamheden vonden plaats tussen 2005 en 2010 (ze vertegenwoordigen een investering van 20 miljoen euro) en maakten een verdubbeling van de doorritsnelheid van de treinen mogelijk (van 40 tot 80 km/uur).
  • Het nationale programma voor de informatisering van de seinhuizen zorgt op korte termijn voor de concentratie van de bestaande seinhuizen in de zone naar een enkel seinhuis in het station Charleroi. Dit zorgt voor meer veiligheid en vlotheid in het beheer van het treinverkeer. Dit proces loopt naar zijn einde en de volledige concentratie van de brede zone Charleroi is gepland voor eind 2014. Het geïnvesteerde bedrag in de zone Charleroi tussen 2008 en 2010 op dit terrein is indrukwekkend: 115,2 miljoen euro; tussen 2011 en 2014 zijn er nog 324,6 miljoen euro investeringen gepland.
  • Het station is uitgerust met TBL1+, wat een beslissende stap op het vlak van veiligheid betekent. Die gaat vooraf aan de uitrusting met het Europese systeem ETCS in de toekomst. Om het einde van de werkzaamheden te vieren, organiseert de NMBS-Holding dit weekend drie evenementen:
    • De grootste modelspoortentoonstelling van Wallonië. Meer dan veertig model­spoorbanen worden tentoongesteld in voormalige aanpalende trieerruimtes van de post. De toegang is gratis voor het gedeelte beurs en tentoonstelling, toegang tot de modelbanen bedraagt 3 euro (1 euro voor kinderen tot 12 jaar). In de gratis toegankelijke ruimte wordt de “Train Climbing Contest” georganiseerd, een klimwedstrijd voor modeltreinen.
    • Een volksfeest op zaterdagavond op het stationsplein met concerten van plaatselijke bekendheden (The Carologians, William Dunker en Tina Arena) in samenwerking met de RTBF. Zondag zijn er historische stoomtreinritten met vertrek om 11, 13 en 15 uur.
    • Twee tentoonstellingen: een foto-expo over Charleroi en een tentoonstelling van de 100 coverpagina’s van de krant La Nouvelle Gazette, die de voorbije eeuw in Charleroi illustreren. Hiermee past de inwijding van het station in het bredere feestprogramma van de stad onder de noemer “Charleroi 1911-2011”.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.