Het monumentale stationsgebouw is een administratief hoofdkwartier voor de NMBS-Groep. Tot nu toe hadden alle ramen van de kantoren op de drie verdiepingen nog enkel glas. Omdat het om hoge ramen gaat met een totale glasoppervlakte van 600 m², loopt de stookfactuur hoog op. Slechte sluiting van de ramen zorgt voor tocht. Sommige ramen kunnen niet van binnenuit worden gereinigd, wat het poetsen moeilijk en duur maakt. Het ontbreken van beweegbare binnenzonwering zorgt voor oververhitting in de zomer en problemen voor het werken met beeldschermen. Aan het vervangen van de ramen in het als monument beschermd stationsgebouw is twee jaar overleg met Monumentenzorg voorafgegaan. Elk raam werd hierbij apart bestudeerd. Zes ramen die nog in de originele staat zijn, worden behouden en gerestaureerd als getuigen van het vakmanschap van Louis Dela Censerie, de bouwer van de Antwerpse spoorwegkathedraal.
Voor de andere ramen, die in de loop der tijden werden aangepast, wordt gestreefd naar een zo harmonieus gevelbeeld, waarbij zoveel mogelijk voor de originele raamindeling en kleur werd gekozen. De voordelen van deze investering zijn legio: meer kantoorcomfort, forse besparing op radiatorenverwarming die bij deze gelegenheid thermostatische kranen krijgen en besparing op het poetsen van ramen. De NMBS-Holding gaat in Antwerpen-Centraal verder op dit elan: ze start een studie om de zolderverdieping te isoleren wat de energiefactuur verder zal drukken. Bovendien verhoogt dit project de brandveiligheid van de houten dakconstructie. Maar ook in deze studie is Onroerend Erfgoed een belangrijke gesprekspartner. De trein is het meest duurzame transportmiddel. Per vervoerde reiziger veroorzaakt hij vijf keer minder CO2. Het station zelf kan ook zijn ecologisch steentje bijdragen. In de eerste plaats door zijn rol van mobiliteitsknooppunt volop uit te spelen, want nergens anders ontmoeten zoveel transportmiddelen elkaar. De NMBS-Holding is ook vast van plan om haar stations verder uit te bouwen tot intelligente mobiliteitscentra, waar de klant tijd wint door de aanwezigheid van winkels en diensten, maar ook doordat de mogelijkheid tot parkeren van auto en fietsen zo dicht mogelijk bij de perrons wordt aangeboden. De NMBS-Holding staat open voor verschillende groene technologieën. In Antwerpen-Centraal werd bij de bouw van de noord-zuidverbinding de zorg voor het milieu al vertaald in de installatie van waterwisselaars lucht/water en een warmtepomp die de mogelijkheid biedt om het gebouw te verwarmen of te koelen. In vergelijking met 2005 wil de NMBS-Groep tegen 2012 7,5% te besparen op energieverbruik (niet-treintractie). Tegen 2020 wordt gestreefd naar de millenniumdoelstelling van -20%.