
Het operationele resultaat van NMBS is in 2014 met 5,2 miljoen EUR gestegen tot 5,7
miljoen EUR dankzij volgehouden inspanningen om de kosten onder controle te
houden en ondanks een vermindering van de exploitatiedotaties met 37,0 miljoen
EUR. De stiptheid is na de invoering van het nieuwe vervoersplan verder gestegen.
Tempo schuldopbouw vertraagt fors – stiptheid beter na
vervoersplan
Het operationele resultaat (EBITDA1 cash recurrent) is een belangrijke graadmeter in het
kader van het schuldbeheer. De cijfers voor 2013 zijn pro-forma cijfers op basis van een
vergelijkbare activiteitenkring, aangezien op 1/1/2014 de hervorming van de NMBS-Groep in
werking trad: de voormalige NMBS-Groep is sinds 1/1/2014 immers gereorganiseerd tot
twee hoofdentiteiten: NMBS en Infrabel.
De omzet (los van de ontvangen dotaties) van NMBS steeg met 1,6 procent tot 1.279
miljoen EUR.
NMBS telde eind 2014 19.927 werknemers (voltijdse equivalenten), ten opzichte van 20.628
een jaar eerder. De personeelkosten zijn als gevolg van die vermindering met 45,3 miljoen
EUR gedaald. Ook de daling van de energiekosten met 10 miljoen EUR heeft bijgedragen
tot een algemene vermindering van de kosten.
De economische schuld2 steeg tot 3.189 miljoen EUR, maar de groei met 71 miljoen EUR
in 2014 ligt wel fors onder de jaarlijkse groei met 200-250 miljoen EUR de jaren daarvoor.
De netto financiële schuld – onderdeel van de economische schuld - steeg tot 2.874 miljoen
EUR (2.648 miljoen EUR eind 2013).
De uitdaging voor de volgende jaren blijft deze schuld te kunnen stabiliseren en financieren.
Stiptheid verbetert verder
De stiptheid voor 2015 bedroeg tot op 22 maart (einde week 12) 91 procent, in vergelijking
met 89,7 procent tijdens dezelfde periode vorig jaar. 2014 kende al een structurele
verbetering van de stiptheid met 3 procent. Dat betekent dat de stiptheid sinds de invoering
van het nieuwe vervoersplan midden-december verbeterd is.
Stijging aantal reizigers
Het binnenlandse verkeer is in 2014 met 0,8 procent gestegen tot 224,8 miljoen reizigers
(9,9 miljard reizigers-kilometers), en dat ondanks zes stakingsdagen. Het aantal
internationale reizigers steeg met 7,5 procent tot 10,2 miljoen.
Het aantal treinkilometers bleef stabiel op 74,17 miljoen.
1Earnings before interest, tax, depreciation and amortisation
2De economische schuld omvat naast de netto financiële schuld ook elementen die slaan op regionale co
financiering en nog niet toegewezen investeringstoelagen