NMBS vereenvoudigt ticketverkoop aan boord - 19 november 2014

logo NMBS

Ruim gamma aan voorverkoopsmogelijkheden

NMBS heeft beslist de verschillende supplementen die van toepassing zijn voor reizigers die aan boord van de trein een ticket willen kopen, vanaf 1 februari 2015 te herleiden tot één enkel supplement van 7 EUR. De vereenvoudiging moet de discussies aan boord van de trein – die regelmatig aanleiding geven tot agressie tegen de treinbegeleider – tegengaan.

Reizigers die opstappen aan haltes waar loketten of automaten ter beschikking zijn van de klant betalen in de huidige regeling een supplement van 3 EUR indien zij de treinbegeleider op voorhand verwittigen. Indien de reiziger de treinbegeleider niet verwittigt, stijgt de prijs van het supplement tot 12,5 EUR. Voor haltes waar geen loketten of automaten aanwezig zijn, dient dan weer geen supplement betaald te worden.

Deze bestaande regeling – die ook voor de reiziger complex is - is regelmatig voorwerp van discussies en leidt in sommige gevallen tot agressie tegen de treinbegeleider. In de nieuwe regeling rekent de treinbegeleider automatisch slechts één enkel supplement aan. Dat moet discussies en uiteindelijk ook agressie tegengaan.

Reizigers beschikken overigens in toenemende mate over voorverkoopsmogelijkheden. NMBS installeert momenteel 740 biljetautomaten in haar stations en stopplaatsen. Het gaat om een verzesvoudiging van het aantal automaten. In combinatie met de loketten, de verkoop via internet en de NMBS app beschikt de reiziger over een waaier aan mogelijkheden om voor het in de trein stappen een vervoersbewijs aan te schaffen.

De voordelen van deze regeling – die al in een reeks landen van toepassing is - zijn legio: de klant is gerust dat hij voor het opstappen op de trein over een vervoersbewijs beschikt en de treinbegeleider kan zich volledig concentreren op zijn kerntaken: veiligheid, controle van de vervoersbewijzen en informatieverlening.

NMBS benadrukt dat de betaling van het supplement – zoals voorheen – niet van toepassing is wanneer de reiziger opstapt in een stopplaats zonder of met een defecte automaat.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.