NMBS en SNCF versterken partnerschap binnen Thalys - 11 juli 2013

press

De Raden van Bestuur van SNCF en NMBS beslisten op 27 juni (SNCF) en 8 juli 2013 (NMBS) om een project uit te werken dat hun strategisch partnerschap binnen Thalys verstevigt. Dit via de oprichting van een gezamenlijke spoorwegonderneming dat zal toelaten hun belangen in Thalys te consolideren.

Deze volwaardige spoorwegonderneming zal over een sterk en stabiel aandeelhouderschap beschikken alsook een meer doeltreffende besluitvorming bevorderen. Daarnaast zal de leiding van de activiteit verbeterd worden door alle middelen die nodig zijn voor het verlenen van de dienst, aan een eenheidsstructuur toe te vertrouwen. De doelstelling bestaat erin de ontwikkeling van Thalys te verzekeren alsook haar flexibiliteit in een concurrentiële omgeving.

Bedoeling is om deze nieuwe onderneming te lanceren in 2015, onder andere na het akkoord van de Europese Commissie die bevoegd is voor controle op concentraties van ondernemingen.

NMBS CEO Marc Descheemaecker en SNCF Voorzitter Guillaume Pepy verklaren: “Deze operatie biedt een geweldige opportuniteit om het historisch partnerschap tussen onze beide ondernemingen te consolideren en de ontwikkeling van het hogesnelheidsverkeer in Noord- Europa verder te zetten. Ze zal aan Thalys de middelen verschaffen om, naast de ontwikkeling van haar activiteit, een dienst aan de klant te verschaffen die nog aantrekkelijker en meer performant zal zijn.”

Thalys, actief als hogesnelheidsverbinding tussen Brussel, Parijs, Amsterdam en Keulen, kent een groot succes sinds haar oprichting in 1995 door vier Europese spoorwegmaatschappijen NMBS, SNCF, DB en NS.

Geleidelijk werden er nieuwe hogesnelheidsverbindingen aan de Thalys-dienstverlening toegevoegd. Zo duurt een treinreis vanuit Brussel naar Parijs nog maar 1u22, richting Amsterdam 1u48 en naar Keulen 1u47. De 26 Thalys-stellen bedienen ook de luchthaven in Brussel, Schiphol en andere belangrijke steden zoals Rotterdam, Düsseldorf, Duisburg, Essen, Antwerpen, Oostende, Brugge, Gent, Bergen, Namen, Charleroi, Luik en Aken. Voor 2012 komt dit neer op 6,6 miljoen vervoerde reizigers en een omzet van 479 miljoen euro.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.