
NMBS wil tegen 2020 de perrons van meer dan een kwart van haar 550
stations en stopplaatsen uitrusten met LED-verlichting, wat zal bijdragen aan
een duurzaam energiebeleid, een daling van de onderhoudskosten en een
vermindering van het energieverbruik met bijna de helft.
NMBS is een grote verbruiker van energie. Jaarlijks gaat het om 1500 gigawattuur
(GWh), grotendeels bestemd voor het treinverkeer. Drie procent (50 GWh) is
bestemd voor de verlichting in stations, werkplaatsen, kantoren, dienstgebouwen,
onderdoorgangen, parkings, perrons en sporenbundels.
Aangezien de oudste verlichtingsinstallaties (hogedruk kwiklampen met een zeer
laag rendement) ongeveer 50 jaar oud zijn, kan bij vervanging energie bespaard
worden door het aanbrengen van duurzame LED-verlichting of andere energieefficiënte
alternatieven. De nieuwe installatie behoeft ook minder onderhoud en biedt
een comfortabeler verlichtingsniveau.
Tegen 2020 kan volgens een voorzichtige schatting 2000 megawattuur (MWh)
bespaard worden door het gebruik van LED-verlichting op de perrons, wat neerkomt
op het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van bijna 600 modale gezinnen.
In het station van Leuven werd eind juni LED-verlichting aangebracht in de
perronoverkapping. Dit betekent op jaarbasis een besparing van 200 MWh, of het
verbruik van een 60-tal gezinnen.
In Brussel-Zuid werden al 600 TL-lampen vervangen door LED-varianten. Lede,
Fraipont, Pannenhuis, Ternat, Scheldewindeke, Eke-Nazareth en Hony zijn de
eerste niet overkapte perrons verlicht met LED-lampen.
Ook aan de werkplaatsen waar de treinen onderhouden worden, wordt gedacht: de
werkplaats te Hasselt bijvoorbeeld bespaart jaarlijks op die manier al 41 MWh aan
elektriciteit. En tegen 2020 zal naar verwachting een derde van de werkplaatsen
uitgerust zijn met LED-verlichting, opnieuw een besparing van 1500-2000 MWh.
Meer in het algemeen is NMBS er via tal van energiebesparende maatregelen –
waaronder LED-verlichting - in geslaagd het energieverbruik in de gebouwen met 21
procent te doen dalen in vergelijking met 2005.