De online simulator van de nieuwe dienstregeling is te raadplegen op de website www.vananaarbeter.be. Reizigers kunnen er hun traject invoeren en krijgen zo de volledige dienstregeling van hun treinen te zien, zoals ze die ook zouden terugvinden op de normale routeplanner.
Om nieuwe reizigers te kunnen aantrekken en de tevredenheid van de huidige reizigers te verbeteren, zet NMBS met het uitgebreide vervoersplan in op twee essentiële pijlers. Zo wordt het treinaanbod verhoogd en geoptimaliseerd en waar mogelijk ook de reistijd verlaagd.
De huidige dienstregeling dateert van december 2014. Vanaf 10 december 2017 tot en met 2020 breidt dit aanbod uit met 5,1%, waarvan al vier procent eind dit jaar. In december vorig jaar volgde al een voorafname op die uitbreiding, met 72 bijkomende treinen, verdeeld tussen de week en het weekend. Het uitgebreide vervoersplan is nog onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.
Bijna twintig procent van alle 550 haltes in ons land krijgt tijdens weekdagen nieuwe verbindingen of een hogere frequentie en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of ’s morgens vroeg of ’s avonds laat beter bediend.
NMBS wil met de nieuwe dienstregeling de fileproblemen in en rond de grote steden helpen bekampen. Het vervoersplan focust daarbij in de eerste plaats op een uitbreiding van het treinaanbod op de voorstadnetten van Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi. Daarnaast wordt ook het landelijke aanbod in sommige gebieden versterkt.
NMBS speelt ook beter in op de verschillende mobiliteitsnoden in het weekend, en zorgt daarom voor een uitgebreid en gedifferentieerd aanbod op zaterdag en zondag. Op zaterdag is deze uitbreiding gericht op het aanbod naar de winkelsteden, op zondag rijden er extra studententreinen. Het aantal aansluitingen wordt met bijna twintig procent uitgebreid. En om de extra reizigers op te vangen, wordt het aantal zitplaatsen op de trein tegen 2020 met meer dan tienduizend verhoogd.
De reistijd van de honderd belangrijkste treinverbindingen in ons land wordt met gemiddeld drie procent verlaagd.
De nieuwe dienstregeling heeft ook aandacht voor de intermodaliteit van het aanbod, zodat er een vlotte link is met de ander (openbare) vervoersmiddelen, met dank aan de regionale vervoersmaatschappijen.