NMBS stelt haar plannen in West-Vlaanderen voor - 23 maart 2017

logo NMBS NMBS heeft vandaag meer details bekendgemaakt over de uitbreiding van haar aanbod en de geplande investeringen in West-Vlaanderen. Ze deed dat tijdens een roadshow in Brugge, waarop alle burgemeesters en andere verkozenen werden uitgenodigd. Concreet wordt in West-Vlaanderen vanaf december het aanbod versterkt, de aansluitingen geoptimaliseerd en waar mogelijk de reistijd verlaagd. Er zijn ook investeringen in stations en stopplaatsen die het reizigerscomfort moeten verbeteren. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan zijn onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.

Uitbreiding aanbod – meer reizigerscomfort in stations

Om nieuwe reizigers te kunnen aantrekken en de tevredenheid van de huidige reizigers te verhogen, zet NMBS in op twee essentiële pijlers. Zo wordt het treinaanbod verhoogd en geoptimaliseerd en wordt ook de reistijd verminderd. De huidige dienstregeling dateert van december 2014. In de periode 12/2017-2020 breidt het nieuwe vervoersplan het aanbod met 5,1 procent uit, waarvan al vier procent eind dit jaar. Afgelopen december volgde al een voorafname op die uitbreiding, met 72 treinen, verdeeld tussen de week en het weekend.

Bijna twintig procent van de haltes krijgt tijdens weekdagen nieuwe verbindingen of een hogere frequentie en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of ’s morgens of ’s avonds laat beter bediend. Tijdens het weekend worden meer dan 120 haltes beter bediend. Op zaterdag is dit gericht naar het aanbod naar de winkelsteden, op zondag rijden er extra studententreinen.

Het aantal voorziene aansluitingen per uur wordt met bijna twintig procent uitgebreid. En om de extra reizigers te kunnen opvangen, wordt het aantal zitplaatsen tegen 2020 met meer dan tienduizend verhoogd.

De reistijd wordt voor de honderd belangrijkste oorsprong-bestemming koppels met gemiddeld drie procent verlaagd. Het nieuwe vervoersplan heeft ook aandacht voor de intermodaliteit van het aanbod, zodat er een vlotte link is met de andere (openbare) vervoersmiddelen.

Uitbreiding aanbod in West-Vlaanderen

De IC-trein van De Panne via Gent rijdt vanaf december op weekdagen niet langer naar Landen, maar naar Antwerpen. Daardoor krijgen onder meer De Panne en Lichtervelde een rechtstreekse verbinding met Gent-Dampoort, Lokeren, Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal. Wie naar Wetteren, Aalst of Brussels Airport-Zaventem wil, kan dat via een snelle overstap in Gent-Sint-Pieters.

Versterkt weekendaanbod

Zowel Brugge als Knokke krijgen tijdens het weekend een rechtstreekse verbinding met Brussels Airport-Zaventem. Dat komt doordat de trein die momenteel tussen Brussels Airport-Zaventem en Gent-Sint-Pieters rijdt, wordt verlengd tot Brugge en Knokke.

Op zondagavond rijdt vanuit De Panne en Lichtervelde een extra studententrein naar Gent, Brussel en Leuven.

Verlaagde reistijd

De IC-trein Genk – Knokke/Blankenberge wordt vanaf december niet langer gekoppeld of ontkoppeld in Brugge. Voortaan gaat het om twee treinen: één tussen Genk en Blankenberge (IC 03) en één tussen Brussels Airport – Zaventem en Knokke (IC 23). Reizigers uit Blankenberge staan zo twaalf minuten sneller in Gent en dertien minuten sneller in Brussel. Vanuit Knokke ben je in beide gevallen acht minuten sneller. Knokke krijgt dankzij deze wijziging bovendien elk uur een rechtstreekse verbinding met de luchthaven van Zaventem.

Vanuit Kortrijk en Roeselare reis je met de IC 23 (Brussels Airport-Zaventem – Oostende) vanaf december acht minuten sneller naar Brugge en tien minuten sneller naar Oostende. Dat komt omdat de IC 23 minder lang stilstaat in Lichtervelde en er dus ook minder tijd verliest.

Meer reizigerscomfort in stations en stopplaatsen

Naast de uitbreiding en de optimalisering van het treinaanbod werkt NMBS aan een aantal investeringsprojecten, en dat tot en met 2021. Deze investeringen geven prioriteit aan zaken die op relatief korte termijn bijdragen tot het comfort en het gemak van de reizigers.

Zowel in Brugge, Oostende en Roeselare wordt de komende jaren verder gewerkt aan de renovatie van het stationsgebouw. In Blankenberge werkt NMBS verder aan de inrichting van het nieuwe stationsgebouw, dat in 2018 wordt opgeleverd.

De renovatiewerken moeten de toegankelijkheid en het comfort voor de reizigers in de stations verhogen. Zo zijn de voorbije jaren zowel in Brugge als in Roeselare de perrons vernieuwd en zijn er liften en roltrappen geïnstalleerd. Dat zorgt ervoor dat elk perron voor iedere reiziger toegankelijk is. In het station van Oostende zijn deze werken nog aan de gang. Volgend jaar wordt het project er afgewerkt.

In alle 36 stations en stopplaatsen in West-Vlaanderen zijn op dit moment in totaal 4.876 parkeerplaatsen en 15.539 fietsenstallingen. Tegen 2020 wordt dat opgetrokken tot 5.873 parkeerplaatsen en 16.289 fietsenstallingen.

In Blankenberge en Ieper zijn in 2016 al extra parkeerplaatsen gecreëerd voor auto’s en fietsen. In Roeselare gebeurde dat al in 2014. Aan het station van Kortrijk is NMBS deze week gestart met de voorbereidende werken voor de bouw van een ondergrondse parking met plaats voor 1.200 wagens.

Aan het station van Oostende is het nieuwe parkeergebouw vanaf volgende week vrijdag 31 maart toegankelijk. Aan deze parking is drie jaar gewerkt. Er is plaats voor 680 wagens. Nog in Oostende wordt tegen 2018 een fietsenstalling met 1.400 plaatsen gebouwd.

Nieuwe hallen in werkplaats Oostende

De werkplaats in Oostende krijgt de komende jaren twee nieuwe hallen. De eerste wordt vanaf november dit jaar gebouwd en wordt in september 2019 in dienst genomen. Voor de tweede hal starten de werken begin 2020, de oplevering volgt in 2022. In de bestaande hallen volgen de komende jaren ook een aantal vernieuwingswerken.

Ook in de onderhoudspost van Kortrijk zijn er vernieuwingswerken, waarvan de oplevering wordt verwacht in de loop van 2019.

Deze investeringen zorgen ervoor dat NMBS haar treinen efficiënter en sneller kan onderhouden. Zo zal de werkplaats van Oostende twee sporen van elk tweehonderd meter lang krijgen. Dankzij die lengte kunnen de treinen er in zijn geheel worden onderhouden, zonder ze te ontkoppelen. Zo gaat er minder tijd verloren, wat de beschikbaarheid van het materieel verhoogt en de reiziger ten goede komt. Tevens zijn de nieuwe werkplaatsen aangepast voor onderhoud van het moderne materieel.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.