
NMBS maakte vandaag meer details bekend over de uitbreiding van haar aanbod en de geplande investeringsprojecten in de provincie Luik. Dit gebeurde tijdens een roadshow waarop alle burgemeesters en andere verkozenen werden uitgenodigd. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan zijn onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.
Om nieuwe reizigers te kunnen aantrekken en de tevredenheid van de huidige reizigers te verhogen, zet NMBS in op twee essentiële pijlers. Zo wordt het treinaanbod verhoogd en geoptimaliseerd en wordt ook de reistijd verminderd. De huidige dienstregeling dateert van december 2014. In de periode 12/2017-2020 breidt het nieuwe vervoersplan het aanbod met 5,1 procent uit, waarvan al vier procent eind dit jaar. Afgelopen december volgde al een voorafname op die uitbreiding, met 72 nieuwe treinen, verdeeld tussen de week en het weekend.
Bijna twintig procent van de haltes krijgt tijdens weekdagen nieuwe verbindingen of een hogere frequentie en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of ’s morgens of ’s avonds laat beter bediend. Tijdens het weekend worden meer dan 120 haltes beter bediend. Op zaterdag is dit gericht naar het aanbod naar de winkelsteden, op zondag rijden er extra studententreinen.
Het aantal voorziene aansluitingen per uur wordt met bijna twintig procent uitgebreid. En om de extra reizigers te kunnen opvangen, wordt het aantal zitplaatsen tegen 2020 met meer dan tienduizend verhoogd.
De reistijd wordt voor de honderd belangrijkste oorsprong-bestemming koppels met gemiddeld drie procent verlaagd. Het nieuwe vervoersplan heeft ook aandacht voor de intermodaliteit van het aanbod, zodat er een vlotte link is met de andere (openbare) vervoersmiddelen.
Uitbreiding van het aanbod in de provincie Luik
- Op lijn 37 (Luik-Verviers) zal de stopplaats Chaudfontaine opnieuw geopend worden, net als de stopplaatsen Seraing en Ougrée op lijn 125A (Flémalle - Seraing - Luik).
Zodra de stopplaatsen van Seraing en Ougrée gehomologeerd zijn, komt er een nieuwe L-verbinding Flémalle-Seraing- Luik-Liers. Bovenop deze L-verbinding krijgen deze nieuwe haltes ook twee P-treinen ’s morgens richting Luik, en twee P-treinen ’s avonds richting Seraing.
- De reizigers vanop de linkeroever van de Maas zullen op termijn ook gebruik kunnen maken van de verlenging van het traject van de P-treinen Waremme – Luik tot in Seraing en Flémalle (’s morgens twee P-treinen van Borgworm naar Flémalle en ’s avonds twee P-treinen van Flémalle naar Borgworm).
- Zodra de infrastructuurwerken van Infrabel klaar zijn, zullen op lijn 37 (tussen Verviers en Luik) twee bijkomende P-treinen rijden: een P-trein ’s morgens tussen Welkenraedt en Luik en een P-trein ’s avonds tussen Luik en Welkenraedt. Die P-treinen zullen ook stoppen in de nieuwe stopplaats van Chaudfontaine.
- Het traject van bepaalde P-treinen tussen Luik-Guillemins en Borgworm wordt verlengd tot Landen, waardoor tijdens de spits een aansluiting geboden wordt met de IC-verbinding naar Brussel en Blankenberge.
- De verdeling van de P-treinen tussen Brussel en Visé wordt herbekeken, zodat er na 17.30 u. nog een trein vertrekt uit Brussel naar Ans, Bressoux en Visé.
- Op zondagavond rijdt er een bijkomende P-trein tussen Aarlen en Luik, met verschillende stops op lijn 43 tussen Marche-en-Famenne en Luik-Palais om zo het treinaanbod voor de studenten uit te breiden.
Sommige rittijden voor de NMBS-klanten uit de provincie Luik zullen aanzienlijk verminderen: Luik-Guillemins-Namen (-8 %), Luik-Guillemins-Bergen (-8 %), Brussel-Noord-Ans (-6 %).
Meer comfort voor de reizigers in de stations en stopplaatsen
Naast het uitbreiden en optimaliseren van het treinaanbod, investeert NMBS ook in een aantal projecten die vóór 2021 uitgevoerd zullen worden. Deze gekozen investeringen geven voorrang aan projecten die in relatief korte tijd bijdragen tot het comfort van de reizigers.
Zo zullen de pendelaars in Hoei nog in 2017 kunnen genieten van een nieuwe parking van drie verdiepingen, bestemd voor meer dan 400 voertuigen waarvan een aantal plaatsen voorbehouden zijn voor personen met beperkte mobiliteit.
In Verviers-Centraal zullen de reizigers nog voor het einde van het jaar volledig gerenoveerde perrons met nieuwe luifels hebben.
De 60 stations en stopplaatsen van de provincie Luik beschikken samen over 5.370 parkeerplaatsen en 725 fietsplaatsen. Tegen 2020 zal dit aanbod worden verhoogd naar respectievelijk 5.628 en 777 plaatsen (geraamde cijfers).
Investeringen in de werkplaatsen
De nieuwe werkplaats van Kinkempois, die ook de onderhoudspost van Liers zal overnemen, zal in het najaar van 2017 in dienst genomen worden. Elk type rollend materieel kan er onderhouden worden. Je vindt er vijf sporen van 265 m lang voor het onderhoud van de langste stellen, 12 sporen van 50 m voor het onderhoud van individuele voertuigen, een spoor voor het lichten van de treinen en een spoor met een ondervloerdraaibank.