
Regus en NMBS hebben op 22 januari in het station van Luik-Guillemins de eerste flexibele
werkplek geopend. De lancering van de eerste Regus Express business lounge op het
Belgische spoorwegnetwerk volgt op een overeenkomst tussen NMBS en Regus dat
treinreizigers toegang verschaft tot comfortabele en volwaardige werk- en
ontmoetingsplekken in de treinstations.
Tussen eind april en juli zijn nog meer openingen gepland in de stations van Antwerpen-
Centraal, Brugge, Leuven, Sint-Niklaas, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid en Brussel-
Luxemburg. Zo krijgt men toegang tot in totaal acht Regus Express/NMBS-centers naast de
13 bestaande Regus business centers in België.
Het station van Luik-Guillemins telt dagelijks zo’n 17.000 opstappende reizigers.
“De opening van de flexibele werkplek in het station van Luik-Guillemins betekent een eerste
mijlpaal in het aanbieden van bijkomende diensten aan onze klanten. De trein laat je al toe
te werken terwijl je je verplaatst. Vandaag, met een dergelijke dienst, kan men ook de
wachttijd nuttig gebruiken, of bijkomende verplaatsingen vermijden door vergaderingen in
het station te houden. Andere stations krijgen een gelijkaardige uitbreiding van het aanbod
tijdens de volgende maanden,” zeggen Vincent Bourlard, Algemeen Directeur Stations en
Bart De Groote, Algemeen Directeur Marketing & Sales van NMBS.
William Willems, Algemeen Directeur voor Regus België en Luxemburg: “Deze eerste van
acht Regus Express centers maakt deel uit van onze strategie om op Europese schaal
professionele werkplekken te creëren op drukke locaties onderweg zoals treinstations,
luchthavens en tankstations langs de snelwegen. Net zoals op verschillende locaties in
Frankrijk en Nederland zullen treinreizigers voortaan ook in Luik hun tijd productiever
kunnen gebruiken. Het nieuwe Regus Express center is toegankelijk vanaf 5 euro per uur.”
Het nieuw Regus Express/NMBS-center in het station van Luik-Guillemins omvat een
business lounge met leestafel, lounge zetels en thinkpods, 4 vergaderzalen en high-speed
wifi. Reizigers kunnen de locatie gebruiken om op enkele meters van het perron hun klanten
te ontmoeten of er hun administratie bij te werken. Verder wordt het center uitgerust met alle
ondersteunende administratieve diensten voor bijvoorbeeld assistentie bij het uitprinten van
documenten tot het boeken van een taxi of restaurant.
Treinstations hebben de voorbije jaren belangrijke veranderingen ondergaan: ze bieden een
brede waaier van (commerciële) diensten en ze profileren zich bovendien als knooppunten
voor diverse mobiliteitsalternatieven door het aanbieden van bijkomende diensten zoals
auto- en fietsdelen, parkings, enz.
Consultant Accenture heeft NMBS advies verleend in het uitwerken van de verschillende
diensten die in de stations kunnen aangeboden worden.