NMBS optimaliseert verkoopsnetwerk ten dienste van klant - 28 mei 2015

logo NMBS

Klant koopt steeds minder aan loket, kiest steeds meer voor alternatieve verkoopkanalen zoals de automaat, internet en mobiele app

NMBS stelt vast dat haar klanten steeds meer gebruik maken van andere verkoopkanalen dan het loket - de automaten, de NMBS website en de NMBS mobiele app - voor de aankoop van hun vervoersbewijzen. NMBS past zich aan de gewoonten van haar klanten aan, en heeft daarom een nieuwe strategie opgezet voor de verkoop van vervoersbewijzen en de dienstverlening aan de klanten.

De klant heeft de automaat gevonden, zo blijkt uit de evolutie van de verdeling van de verkoop. De reizigers schaffen maandelijks in totaal meer dan 1 miljoen vervoersbewijzen via de automaat aan. Het aandeel van de automaten in de verschillende verkoopskanalen is op minder dan twee jaar verviervoudigd tot 35 procent. Het aandeel van de loketten in de verkoop is in diezelfde periode gedaald van 72 procent tot 57 procent.

In de grote stations zoals Brussel-Zuid of Leuven – waar de loketten nooit gesloten zijn - is op één jaar tijd (tussen april 2014 en april 2015) het aandeel van de loketten in de verkoop met 6 procent gedaald ten voordele van de automaten. In de kleine stations vertaalt zich dat in een stijging van de inactiviteitsgraad van het personeel (tot meer dan 60 procent). NMBS houdt rekening met deze evolutie om de toewijzing van haar personeel te reorganiseren, teneinde het personeel in te zetten daar waar het nodig is om een goede dienstverlening aan te bieden aan de klant.

In het kader van die strategie plant NMBS de geleidelijke sluiting van 33 weinig bezochte loketten vanaf 1 juli 2015. Het betrokken personeel wordt elders ingezet om aldaar de dienstverlening te versterken. Het gaat om 231 loketten die geleidelijk vanaf juli 2015 zullen sluiten in 2015 en 10 andere verkoopspunten2 die later dichtgaan (grootste deel in de loop van 2016) eens het personeel is overgeheveld. Verder worden van 25 minder bezochte stations de openingstijden van de loketten beperkt (doorgaans tijdens de namiddag en/of tijdens het weekend). Het gaat telkens om kleinere stations waar de inactiviteitsgraad hoog is gezien het lage aantal transacties dat overblijft: het personeel kan daarom beter elders worden ingezet voor infoverstrekking aan de klant en bijkomende, meer complexe diensten.

Klanten kunnen in de betrokken stations terecht bij de aanwezige automaat. Sinds midden- 2013 is immers permanent geïnvesteerd in de plaatsing van nieuwe automaten en vandaag zijn dankzij deze inspanningen 532 haltes (op een totaal van 555) van NMBS uitgerust met minstens één automaat. Aan deze automaten kunnen reizigers ook terecht voor de validatie van abonnementen die overigens niet langer op papier worden uitgegeven. Naast de automaten hebben klanten ook verschillende andere verkoopkanalen ter beschikking: de NMBS website en de NMBS mobiele applicatie, waar meer en meer klanten gebruik van maken.

NMBS start gesprekken op met de betrokken gemeenten om de stationsgebouwen niet onbenut te laten.

 

 

 

1 Duffel, Nijlen, Leopoldsburg, Bilzen, Lommel, Haacht, Bornem, Landegem, Zele, Londerzeel, Asse, Koksijde, Wervik, Beernem, Walcourt, Fleurus, Beauraing, Jemeppe-sur-Sambre, Yvoir, Aywaille, Pepinster, Flémalle Hauteen Vielsalm,
2
Boom, Wondelgem, Willebroek, Temse, Poperinge, Mariembourg, Quievrain, Rivage, Gouvy en Bertrix

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.