
NMBS heeft de afgelopen jaren haar multimodale ambities voor het treinverkeer
naar de nationale luchthaven fors uitgebreid. Zo is sinds de invoering van het
nieuwe vervoersplan eind 2014 het aantal haltes dat rechtstreeks verbonden is met
de luchthaven fors gestegen: 56 haltes zijn nu rechtstreeks gekoppeld aan de
luchthaven.
Het aanbod zal de volgende jaren verder uitgebreid worden: zo krijgen eind dit jaar
82 haltes een rechtstreekse verbinding, waaronder Brussel-Luxemburg en Brussel-
Schuman maar ook Charleroi, Namen, Dinant, Nijvel of Ottignies.
Het treingebruik naar de luchthaven kende in 2014 overigens een groei van meer
dan 10 procent, een trend die ook begin 2015 wordt verdergezet. De trein is dan ook
veruit de snelste, makkelijkste en goedkoopste manier is om in de luchthaven te
raken. Reizigers vanuit Antwerpen bijvoorbeeld bereiken de luchthaven sinds 2012 –
na de opening van de Diabolo-spoorverbinding - op iets meer dan een half uur (een
reistijdwinst van een half uur).
Het aantal klanten dat vanuit de nieuwe rechtstreeks bediende haltes voor de trein
koos is ook fors gestegen (in heel wat gevallen, bijvoorbeeld Aarschot, Diest,
Doornik en Brugge, met groeicijfers tot meer dan het dubbele van de gemiddelde
groei ). De extra treinbediening naar de luchthaven is dus een succes.
Om er voor te zorgen dat deze stijging in passagiers zich ook vertaalt in een stijging
van de inkomsten, en inkomstenderving tegen te gaan, heeft NMBS beslist
toegangspoortjes te plaatsen voor de reizigers die met de trein naar of vanuit het
treinstation in de luchthaven sporen. Deze kunnen geopend worden met een geldig
vervoersbewijs. Deze controle komt bovenop de bestaande controles in de trein. Het
toegangsysteem zal naar verwachting begin juni opgestart worden. De
voorbereiding van de installatie is zopas van start gegaan.