NMBS rust 3 van haar gebouwen uit met 1886 zonnepanelen - 14 april 2017

NMBS mocht onlangs 3 nieuwe zonnepaneelinstallaties inhuldigen in Schaarbeek. De 1886 panelen die werden geplaatst door de firma Orka, zullen in totaal 500 000 kWh elektriciteit per jaar produceren voor NMBS, wat overeenstemt met het jaarverbruik van ongeveer 140 huishoudens.

Voor dit project heeft NMBS een publiek-private samenwerking gesloten om zonnepanelen te plaatsen op de daken van drie gebouwen in de buurt van het station van Schaarbeek: het museum ‘Train World’, een werkplaats voor treinonderhoud en een administratief gebouw. In totaal leveren die zonnepanelen een vermogen op van 518 kWp. Met deze nieuwe installaties wordt het aantal zonnepanelen op daken van NMBS-gebouwen in een keer verviervoudigd.

Dankzij deze derde investeerder, die geselecteerd werd via een overheidsopdracht, kan het aandeel groene energie in het totale dagelijkse energieverbruik van NMBS toenemen. Concreet stelt NMBS de daken van deze 3 gebouwen gedurende 10 jaar ter beschikking van Orka. Orka neemt de investering voor haar rekening en zal instaan voor de exploitatie en het onderhoud van de drie installaties. De groenestroomcertificaten die deze opleveren, gaan naar de firma Orka. NMBS zal dan weer groene stroom kunnen gebruiken tegen interessante voorwaarden, en zal op termijn (na 10 jaar) eigenaar worden van de installatie. De zonnepanelen zouden op dat moment in principe nog 10 à 15 jaar stroom moeten produceren.

Het merendeel van de elektriciteit die de 1886 panelen produceren, zal ter plaatse gebruikt worden in de drie gebouwen. Wanneer de panelen meer elektriciteit produceren dan nodig is, wordt die terug in het spoorelektriciteitsnet geïnjecteerd om andere behoeften van de spoorwegen te dekken, bijvoorbeeld in de stations Brussel-Noord of Brussel-Centraal.

Om het aandeel groene stroom in de consumptie van de spoorwegen verder te verhogen gaat NMBS ook een tweede offerteaanvraag uitschrijven om het dak van de onderhoudspost van Vorst met zonnepalen uit te rusten. Het doel van deze overheidsopdracht bestaat erin het dak van dit gebouw uit te rusten met een installatie met een vermogen van 1000 kWp, ongeveer het dubbele van de installaties in Schaarbeek.