Betere stiptheid zorgt voor minder compensatieaanvragen - 10 mei 2016

logo NMBS Daling tweede jaar op rij, in lijn met gestegen stiptheid Het structurele herstel van de stiptheid sinds eind 2013 zorgt ervoor dat het aantal compensatieaanvragen voor opgelopen vertraging opnieuw is gedaald in 2015, en dat voor het tweede jaar op rij.

In totaal werden in 2015 66.539 aanvragen voor compensatie ingediend, een daling met 19 procent in vergelijking met 2014 (82.256). Ook het bedrag dat werd uitgekeerd daalde, van 1.01 miljoen EUR tot 698.703 EUR. Het percentage goedgekeurde aanvragen steeg zelfs licht tot 80,3 procent.

NMBS compenseert zowel frequente als langdurige vertragingen: haar systeem is ruimer dan de Europese vereisten die geen compensatie van frequente vertragingen vooropstellen. De frequente vertragingen slaan ofwel op 10 vertragingen van minstens 30 minuten (voor 50 procent gecompenseerd) of op 20 vertragingen van minstens 15 minuten (voor 25 procent gecompenseerd). De langdurige vertragingen (meer dan 60 minuten) worden voor 100 procent gecompenseerd. Deze laatste zijn ook goed voor 83 procent van het totaal aantal compensatieaanvragen.

Ter herinnering, de stiptheid steeg van 88,2 procent in 2014 naar 90,9 procent in 2015. In 2013 bedroeg de stiptheid nog 85,6 procent.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.