Station Haacht wordt comfortabeler voor reizigers - 07 november 2016

logo NMBS

De provincie Vlaams-Brabant, de gemeente Haacht, de Brouwerij Haacht en NMBS gaan samen de stationsomgeving nieuw leven inblazen en het comfort voor de reizigers verhogen.

De provincieraad van Vlaams-Brabant oordeelt op 8 november over de definitieve vaststelling van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Stationsomgeving Haacht’. Het ontwerp ervan werd reeds door de provincieraad goedgekeurd in februari. ‘Het plan werd naar aanleiding van het openbaar onderzoek bijgestuurd en wordt nu met een aantal beperkte aanpassingen voorgelegd aan de provincieraad.’ zegt Ann Schevenels, gedeputeerde voor ruimtelijke planning. We willen met het plan de ruime omgeving van het station optimaliseren als regionaal openbaarvervoersknooppunt’.

Het plan omvat ook een bestemmingsruil tussen woonzone en bedrijvenzone die een interne optimalisatie van de Brouwerij Haacht mogelijk maakt.

’Het plan maakt op termijn een ongelijkvloerse kruising mogelijk maar wil toch vooral op korte termijn de realisatie van kwaliteitsvolle reizigersvoorzieningen ondersteunen. We willen daarbij verder gaan dan plannen maken. We maken 200.000 euro vrij voor realisaties op het terrein’, zegt gedeputeerde Ann Schevenels.

Ongelijkvloerse kruising is beste oplossing

De afschaffing van de overweg ter hoogte van het station past in de plannen van Vlaanderen om de spoorlijn verder uit te bouwen als hoofdspoorwegennet voor het goederenvervoer. ‘Uit onderzoek bleek de aanleg van een ongelijkvloerse kruising de beste oplossing voor deze problematiek. Daarom leggen we in ons ruimtelijk uitvoeringsplan het tracé voor deze weg vast en passen we deze in in haar omgeving’, zegt gedeputeerde Ann Schevenels.

Meer comfort voor reizigers

Op korte termijn is het de bedoeling om een comfortabele overstapplaats voor de reiziger te realiseren. ‘De focus ligt daarbij op het gebied ten noorden van de sporen in de omgeving van Café ‘den Ast’. Café ‘den Ast’ blijft natuurlijk de blikvanger. Een aangenamere publieke ruimte errond met extra voorzieningen voor de reizigers is nu de prioriteit’, zegt gedeputeerde Ann Schevenels. ‘De vernieuwing en uitbreiding van de fietsenstallingen zal daarbij van groot belang worden. Eén op de drie instappende reizigers in Haacht komt immers met de fiets naar het station’.

Partners werken enthousiast mee

Voor de uitvoering van de plannen werkt de provincie Vlaams-Brabant samen met de gemeente Haacht, de Brouwerij Haacht en NMBS.

NMBS hecht veel belang aan de mobiliteit van haar klanten en investeert volop in de uitbreiding en vernieuwing van haar stationsparkings voor auto’s en fietsen. ‘Wanneer stations goede parkeervoorzieningen hebben, zullen reizigers ook sneller de stap zetten naar het openbaar vervoer’, benadrukt Frank Thyssen van NMBS Stations. ‘We willen in deze samenwerking bekijken hoe we op korte termijn verbeteringen in de stationsomgeving van Haacht kunnen aanbrengen om het comfort van onze klanten te verhogen’.

Ook de Brouwerij Haacht, als visueel baken in de stationsomgeving, is nauw betrokken bij de facelift van de site. ‘We zijn blij met het plan’, zegt Karel Vermeiren, exploitatiedirecteur van Brouwerij Haacht. ‘De brouwerij kan haar activiteiten op lange termijn verder zetten. Ons personeel en onze bezoekers kunnen veilig van de parking oversteken naar de brouwerij. Bovendien kunnen onze vrachtwagens vlot in het doorgaand verkeer schuiven. We blijven actief meedenken aan de ontplooiing van commerciële activiteiten in de directe omgeving van het stationsplein’.