3.000 extra fietsplaatsen bij station Gent-Sint-Pieters - 07 maart 2017

logo NMBS Meer comfort voor de fietsende pendelaars
NMBS en Stad Gent creëren versneld 3.000 extra fietsplaatsen in de ondergrondse fietsenparking bij het het station Gent-Sint-Pieters. In de eerste twee weken van april 2017 (tijdens de paasvakantie) starten de werkzaamheden.

Tegen begin juni 2017 zullen er bij het Sint-Pietersstation ongeveer 10.500 fietsplaatsen zijn zodat pendelaars er comfortabel en veilig hun fiets kunnen stallen. De realisatie van de extra fietsenstallingen wordt gefinancierd door NMBS en de Stad Gent.

De verhoging van het aantal fietsplaatsen is nodig omdat steeds meer pendelaars met de fiets naar het station komen. Op het einde van het stationsproject, zal er bij Gent-Sint-Pieters plaats zijn voor in totaal 13.500 fietsen.

Etagerekken

Een groot deel van de huidige fietsrekken in de overdekte stalling bij het station Gent-Sint-Pieters wordt vervangen door nieuwe comfortabele en veilige etagerekken. De rekken bieden voldoende vrije tussenruimte en hebben een gasdrukveer om het optillen gemakkelijker te maken.

De huidige fietsrekken worden verplaatst naar een brede gang in de fietsenstalling en op de promenade naar het Koningin Maria-Hendrikaplein (550-tal plaatsen) en naar een toekomstig bouwveld achter het VAC Virginie Loveling (750 plaatsen).

Tegen begin juni 2017 zal er bij het station Gent-Sint-Pieters plaats zijn voor in totaal ongeveer 10.500 fietsen. De volgende jaren zullen er, in functie van de stationswerf, steeds extra fietsplaatsen bij komen zodat er tegen het einde van project plaats is voor 13.500 fietsen.

Info aan de fietsers tijdens de verhuisbeweging

Het verplaatsen van de oude fietsrekken en het installeren van de nieuwe etagerekken heeft een grote verhuisbeweging tot gevolg. Om dit allemaal vlot te laten verlopen, wordt er in fasen gewerkt. Met borden en linten zullen de pendelaars tijdig worden geïnformeerd over welke rekken moeten worden leeggemaakt en verplaatst. Er worden tijdens de werkzaamheden o.a. op de hellingen ook tijdelijke parkeerzones gecreëerd om steeds voldoende stallingscapaciteit te hebben.

Toekomst: 13.500 fietsplaatsen bij het station

Op het einde van het project zullen er bij het station Gent-Sint-Pieters 13.500 fietsplaatsen zijn, gespreid over twee overdekte fietsenstallingen. Het eerste gedeelte van de westelijke ondergrondse fietsenstalling onder het busstation is al gerealiseerd en zal de komende jaren nog verder worden uitgebreid tot aan het Koningin Mathildeplein. Ook tussen de Prinses Clementinalaan en de Sint-Denijslaan komt er in de toekomst een nieuwe fietsenstalling onder de treinsporen. In 2010 waren aanvankelijk 10.000 fietsplaatsen bij het Sint-Pietersstation gepland, maar aangezien steeds meer treinreizigers met de fiets naar het station komen en er dus een groeiende behoefte aan fietsplaatsen bij het station is, hebben NMBS en de Stad Gent samen beslist om dit aantal te verhogen tot 13.500. Het vergde heel wat puzzelwerk om deze bijkomende fietsplaatsen in te plannen. Door etagerekken te gebruiken, kan er echter op dezelfde oppervlakte extra fietscapaciteit worden gecreëerd. Ook voor buitenmaatse fietsen, zoals bakfietsen, worden er in de fietsenstallingen extra plaatsen voorzien.

Mobiliteitsbeleid NMBS en Stad Gent

NMBS hecht veel belang aan de mobiliteit van haar klanten en investeert volop in de uitbreiding en vernieuwing van haar stationsparkings voor fietsen en auto’s. Wanneer stations goede parkeervoorzieningen hebben, zullen reizigers sneller de stap zetten naar het openbaar vervoer.

Ook de Stad Gent hecht veel belang aan mobiliteit en bereikbaarheid. In het kader van het nieuwe Mobiliteitsplan investeert de Stad volop in fietsinfrastructuur en fietsparkeermogelijkheden, zowel in de stad als aan het station. Eén van de vele maatregelen waarmee de Stad Gent bewoners, bezoekers en pendelaars wil aansporen om slim te schakelen tussen verschillende vervoersmiddelen.

Doelstellingen van NMBS en Stad Gent:

  • Versneld realiseren van extra fietsplaatsen voor pendelaars
  • Het aantal fietsplaatsen laten meegroeien met de werkzaamheden
  • Het maximaal inzetten op al definitieve fietsrekken
  • Aandacht voor veiligheid en comfort

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.