Zoals elk jaar profiteert NMBS van de mogelijkheid om haar dienstregeling en aanbod
aan te passen op de tweede zondag van december, parallel met de overige Europese
landen. De wijzigingen hebben tot doel de dienstverlening aan de klant te verbeteren,
met respect voor het budgettaire kader en zonder de algemene principes van het
vervoersplan op de helling te zetten. In december 2016 wordt vooral het aanbod van
het voorstadsverkeer rond Brussel uitgebreid.
Een beter aanbod ten oosten van Brussel
Met de opening van de Schuman-Josafattunnel in april 2016 kon het S-aanbod, het
treinaanbod dat de steden en gemeenten uit de (voor)stedelijke zone Brussel met elkaar
verbindt, verder worden uitgebreid. De tunnel verbindt de spoorlijnen 161 Namen-Brussel,
124 Nijvel-Brussel, het zuidelijke deel van het ringspoor 26 met het noordelijke deel van het
ringspoor 26 en Leuven en Mechelen. Op die manier worden de Europese wijk en Vlaams-
Brabant beter bediend.
Leuven en Eigenbrakel worden vanaf midden december gans de dag via de Schuman-
Josafattunnel rechtstreeks verbonden met de Europese wijk in Brussel (verbinding S9).
Het gaat vanuit Leuven om een tijdswinst van 11 minuten in vergelijking met een overstap in
Brussel-Noord. Ook Etterbeek (VUB) is rechtstreeks met Leuven verbonden. De reizigers uit
Eigenbrakel, Waterloo, Sint-Genesius-Rode en Linkebeek zullen de hele dag door om het
halfuur een trein kunnen nemen naar Brussel-Schuman. In Brussel verhoogt de verbinding
S9 het aanbod in de stations Sint-Job, Diesdelle en Boondaal tot 5 treinen per uur en per
richting en in het station Bordet tot 6 treinen per uur en per richting. Voorheen ging het enkel
om rechtstreekse verbindingen tijdens de ochtend- en avondpiek. Nu komen er in een klap
24 treinen bij.
Op het ringspoor 26 wordt het station Arcaden (in de gemeente Watermaal-Bosvoorde)
geopend, met bediening op weekdagen door de verbinding S7 Halle-Delta-Merode-
Vilvoorde-Mechelen (1 trein per uur in beide richtingen). De nieuwe halte bevindt zich op
slechts 100 meter van het station Watermaal. De wijk had al een verbinding met Brussel-
Schuman, Brussel-Centraal en Ottignies via de S8-verbinding die het station Watermaal
bedient. Dankzij de opening van het station Arcaden krijgt de buurt er nu ook nieuwe
verbindingen bij richting Merode, Bordet, Vilvoorde en Mechelen enerzijds en richting
Boondaal, Moensberg en Halle anderzijds. De nieuwe stopplaats zal in het begin echter niet
optimaal toegankelijk zijn, aangezien de liften niet kunnen worden geïnstalleerd tegen de
opening van het station op 11 december. NMBS is zich ervan bewust dat die tijdelijke
situatie de toegang tot het station voor een aantal reizigers bemoeilijkt en zal dan ook alles
in het werk stellen om de liften zo snel mogelijk te installeren.
Nijvel-Brussel
De verbinding S1 Nijvel-Brussel-Antwerpen krijgt er tijdens de daluren (10 u. – 15 u.)
bovendien 8 extra treinen bij tussen Nijvel en Brussel. Die treinen zullen wel enkel Nijvel,
Lillois, Eigenbrakel, Waterloo, Sint-Genesius-Rode, Linkebeek en Ukkel-Kalevoet bedienen.
Die 7 stations zullen dus vanaf december de hele dag door om het halfuur in beide
richtingen worden bediend door een S1-trein, wat momenteel enkel tijdens de piekuren het
geval is.