Officiële heropening stopplaats Hamont - 06 april 2014

picto press

Op zondagochtend 6 april werd de stopplaats van Hamont feestelijk in gebruik genomen met een speciale pendeltrein tussen Neerpelt en Hamont. Het is een historische gebeurtenis want Hamont werd al sinds de jaren ’50 niet meer door reizigerstreinen aangedaan.

In een eerste fase wordt Hamont tijdens de spits door in totaal vijf IR-treinen bediend maar vanaf december 2014 wordt de bestaande relatie Antwerpen-Centraal-Neerpelt elk uur verlengd tot Hamont als eindstation.

Vanaf maandag 7 april zullen vijf IR-treinen het traject afleggen tussen Antwerpen-Centraal en Hamont (drie ’s ochtends van Hamont naar Antwerpen-Centraal en twee ’s avonds van Antwerpen-Centraal naar Hamont).1

Het gaat om de derde nieuwe stopplaats in de provincie Limburg tijdens de afgelopen 18 maanden: eind 2012 werden al de stopplaatsen van Beringen en Zonhoven geopend. NMBS wil via het openen van nieuwe stopplaatsen extra cliënteel aanboren maar het openen van stopplaatsen aan een dergelijk tempo is uitzonderlijk.

De nieuwe stopplaats beschikt over een 200 meter lang comfortabel perron met alle moderne reizigersvoorzieningen (ticketautomaat, zitbanken, schuilhuisjes, verlichting, sonorisatie …).

NMBS investeert verder 250.000 EUR in de bouw van een overdekte fietsenstalling.

NMBS heeft op 1 januari 2014 de verantwoordelijkheid voor alle stopplaatsen – inclusief Hamont – van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel overgenomen. Infrabel heeft in totaal 5,3 miljoen EUR geïnvesteerd in de bouw van de nieuwe stopplaats alsook de noodzakelijke spoorwerken in de zone Hamont-Neerpelt.

Vernieuwde spoorinfrastructuur voor vlot treinverkeer

Infrabel heeft verder een uitwijkspoor (350 meter lang) aangelegd ter hoogte van de stopplaats om te zorgen dat de goederentreinen er vlot kunnen passeren zonder het reizigersverkeer te hinderen.

Op het 9 km lange baanvak Hamont – Neerpelt werd ook de seininrichting volledig vernieuwd opdat de reizigerstreinen er veilig en met een snelheid van 120 km/u kunnen rijden. Om dit spoortraject volledig operationeel te maken, heeft Infrabel er eveneens de vereiste stroomvoorzieningen gerealiseerd.

Dit voorjaar vernieuwt Infrabel in Hamont-Achel ook vijf overwegen (Erkstraat, Stationsstraat, Watertorenstraat, Industriestraat en Militaire Dijk) door middel van betonnen prefabelementen die onderhoudsvriendelijker en comfortabeler zijn voor de weggebruikers.

In Neerpelt worden er in 2014/2015 twee overwegen op dezelfde manier gemoderniseerd. Op de lijn Hamont – Neerpelt zijn de dwarsliggers al vernieuwd en op termijn zullen de spoorstaven en de steenslag eveneens stapsgewijs worden vervangen.

 

 

 

1 De treinen ’s ochtends vertrekken respectievelijk om 05u24, 06u27 en 7u22. ’s Avonds vertrekken de treinen in Antwerpen-Centraal om 16u10 en 17u10. Zondagavond (behalve tijdens de schoolvakantie van het hoger onderwijs, noch in januari en juni) vertrekt er een studententrein (P-trein) vanuit Hamont naar Heverlee om 19u32.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.