Op zondagochtend 6 april werd de stopplaats van Hamont feestelijk in gebruik
genomen met een speciale pendeltrein tussen Neerpelt en Hamont. Het is een
historische gebeurtenis want Hamont werd al sinds de jaren ’50 niet meer door
reizigerstreinen aangedaan.
In een eerste fase wordt Hamont tijdens de spits door in totaal vijf IR-treinen bediend maar
vanaf december 2014 wordt de bestaande relatie Antwerpen-Centraal-Neerpelt elk uur
verlengd tot Hamont als eindstation.
Vanaf maandag 7 april zullen vijf IR-treinen het traject afleggen tussen Antwerpen-Centraal en
Hamont (drie ’s ochtends van Hamont naar Antwerpen-Centraal en twee ’s avonds van
Antwerpen-Centraal naar Hamont).1
Het gaat om de derde nieuwe stopplaats in de provincie Limburg tijdens de afgelopen 18
maanden: eind 2012 werden al de stopplaatsen van Beringen en Zonhoven geopend. NMBS
wil via het openen van nieuwe stopplaatsen extra cliënteel aanboren maar het openen van
stopplaatsen aan een dergelijk tempo is uitzonderlijk.
De nieuwe stopplaats beschikt over een 200 meter lang comfortabel perron met alle moderne
reizigersvoorzieningen (ticketautomaat, zitbanken, schuilhuisjes, verlichting, sonorisatie …).
NMBS investeert verder 250.000 EUR in de bouw van een overdekte fietsenstalling.
NMBS heeft op 1 januari 2014 de verantwoordelijkheid voor alle stopplaatsen – inclusief
Hamont – van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel overgenomen. Infrabel heeft in totaal 5,3
miljoen EUR geïnvesteerd in de bouw van de nieuwe stopplaats alsook de noodzakelijke
spoorwerken in de zone Hamont-Neerpelt.
Vernieuwde spoorinfrastructuur voor vlot treinverkeer
Infrabel heeft verder een uitwijkspoor (350 meter lang) aangelegd ter hoogte van de
stopplaats om te zorgen dat de goederentreinen er vlot kunnen passeren zonder het
reizigersverkeer te hinderen.
Op het 9 km lange baanvak Hamont – Neerpelt werd ook de seininrichting volledig vernieuwd
opdat de reizigerstreinen er veilig en met een snelheid van 120 km/u kunnen rijden. Om dit
spoortraject volledig operationeel te maken, heeft Infrabel er eveneens de vereiste
stroomvoorzieningen gerealiseerd.
Dit voorjaar vernieuwt Infrabel in Hamont-Achel ook vijf overwegen (Erkstraat, Stationsstraat,
Watertorenstraat, Industriestraat en Militaire Dijk) door middel van betonnen prefabelementen
die onderhoudsvriendelijker en comfortabeler zijn voor de weggebruikers.
In Neerpelt worden er in 2014/2015 twee overwegen op dezelfde manier gemoderniseerd. Op
de lijn Hamont – Neerpelt zijn de dwarsliggers al vernieuwd en op termijn zullen de
spoorstaven en de steenslag eveneens stapsgewijs worden vervangen.
1 De treinen ’s ochtends vertrekken respectievelijk om 05u24, 06u27 en 7u22. ’s Avonds vertrekken de treinen in Antwerpen-Centraal
om 16u10 en 17u10. Zondagavond (behalve tijdens de schoolvakantie van het hoger onderwijs, noch in januari en juni) vertrekt er
een studententrein (P-trein) vanuit Hamont naar Heverlee om 19u32.