Infrabel en NMBS werken aan een nieuwe en veiligere vertrekprocedure - 19 juli 2012

De Raden van bestuur van NMBS en Infrabel hebben de invoering goedgekeurd, vanaf 2015, van een nieuwe en veiligere vertrekprocedure voor de treinen.

Huidige situatie

In het huidige vertreksysteem sluit de begeleider alle deuren wanneer de trein op het punt staat te vertrekken. Behalve die deur waar hij zelf opstapt. Omdat de trein elk moment kan vertrekken, mag de treinbegeleider voor de veiligheid niemand meer toelaten, inclusief via die laatste nog steeds geopende deur.

Het is geen uitzondering dat de trein enkele seconden of zelfs minuten blijft stilstaan voor het vertrek omdat het sein nog niet op groen staat. Net dan willen sommige reizigers, ondanks uitgebreide sensibiliseringscampagnes over dit onderwerp nog vlug instappen. Dit is niet enkel verboden, het is gevaarlijk en een zware inbreuk op de veiligheidsregels. Maar de weigering van de treinbegeleider roept regelmatig ongenoegen en zelfs verbale en fysieke agressie op bij verschillende laattijdige reizigers.

Nieuwe, veilige en transparante procedure: enkel vertrekken als alle deuren dicht zijn

Veiligheid is de absolute prioriteit. Daarom hebben Infrabel en NMBS samen een nieuwe procedure ontwikkeld voor het vertrek van de treinen. Veiliger, efficiënter en duidelijker voor iedereen. Met het toekomstige systeem zullen de treinen steeds vertrekken als alle deuren gesloten zijn. De treinbegeleider is er immers zeker van dat na het sluiten van de laatste deur de trein enkele seconden later effectief zal vertrekken. Zo worden potentieel gevaarlijke situaties vermeden en is er tussen reizigers en treinbegeleider geen discussie meer mogelijk. De treinbestuurder houdt in elk geval altijd rekening met de seingeving. Zo is het duidelijk en transparant voor alle betrokkenen.

Vijf eenvoudige stappen:

  1. Na de informatie te hebben ontvangen dat het sein op groen staat, geeft de treinbegeleider het fluitsignaal en sluit hij de deuren.
  2. De treinbegeleider stapt op via de laatste openstaande deur.
  3. Op de trein sluit hij de laatste deur.
  4. Met het draadloze GSM-R communicatiesysteem stuurt hij een bericht naar de treinbestuurder dat alle deuren gesloten zijn en dat de trein kan vertrekken.
  5. De treinbestuurder vertrekt in alle veiligheid.

Een pilootproject kan starten in 2013. Volgens planning worden de nodige veiligheidscertificaten tegen eind 2014 afgeleverd. Vanaf 2015 kan begonnen worden met de geleidelijke uitrol van het nodige informaticasysteem en de nodige technische aanpassingen op alle perrons en aan de treinen. NMBS en Infrabel investeren rechtstreeks 8,6 miljoen euro in het project.

Met de nieuwe procedure voldoen NMBS en Infrabel aan de toekomstige Europese wetgeving die treinoperatoren verplicht vanaf 1 juni 2017 alle deuren te sluiten voor de trein vertrekt.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.