Met de files die elk jaar recordcijfers breken, geldt de trein voor de pendelaar vaker als een alternatief voor de wagen. Het aantal woon-werkabonnementen kende daardoor in 2017 een sterke groei, met een stijging van 2% ten opzichte van 2016.
Daarnaast gebruikt de reiziger ook voor zijn vrijetijdsverplaatsingen meer en meer de trein: zonder filestress in alle comfort reizen. Dat zorgt ervoor dat de treinen ook tijdens de daluren beter gevuld zijn. In 2017 was er in alle segmenten (jongeren +8%, families +9%, senioren +6%) een sterke groei van het aantal reizigers.
Die forse stijging van het aantal vrijetijdsreizigers heeft NMBS te danken aan een actief doelgroepenbeleid, met gerichte promotiecampagnes en de lancering of verbetering van enkele succesvolle producten.
Zo is er tijdens schoolvakanties de Go Unlimited, waarmee jongeren voor een vast bedrag een week of een maand lang onbeperkt kunnen reizen; een product dat in 2017 een zeer sterke groei heeft gekend. En tijdens verlengde weekends is het weekendbiljet, waarmee je voor de helft van de prijs heen en terug reist, langer geldig. Ook dit product heeft in 2017 nog meer succes gekend dan voorgaande jaren.
Met het nieuwe vervoersplan 2017-2020, dat op 10 december 2017 is ingegaan, speelt NMBS in op deze forse reizigersgroei.
Om nieuwe klanten te blijven aantrekken wordt het treinaanbod in vergelijking met het vorige vervoersplan uitgebreid met 5,1%. Vooral het voorstedelijk aanbod kent meer treinen en ook tijdens het weekend is het aanbod versterkt en gedifferentieerd, met op zaterdag meer treinen naar de winkelsteden en op zondag extra studententreinen. Voor de honderd belangrijkste verbindingen is de reistijd met gemiddeld 3% verlaagd. En dankzij de nieuwe M7-dubbeldekstreinen komen er tegen 2020 meer dan 10.000 zitplaatsen bij.