Aangepaste treindienst als gevolg van uitzonderlijke onderbreking Brusselse Noord-Zuidverbinding tijdens verlengd weekend 1 mei - 14 april 2017

Tijdens het verlengde weekend van 1 mei (29-30 april en 1 mei) voert Infrabel belangrijke infrastructuurwerken door in de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Hierdoor wordt het treinverkeer tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid volledig onderbroken.

NMBS heeft samen met Infrabel een aangepaste treindienst uitgewerkt. Er stoppen geen treinen in Brussel- Centraal, maar tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid rijden wel pendeltreinen via het westelijk ringspoor. Treinreizigers die vanuit Brussel-Zuid of Brussel-Noord van en naar het centrum van Brussel willen, kunnen gratis gebruik maken van de MIVB, dankzij de verdeling van gratis tickets op vertoon van een geldig NMBSvervoersbewijs. Met aangepaste treindiensten wil NMBS de hinder voor haar klanten zoveel mogelijk beperken. We raden de reizigers aan zich vooraf goed te informeren via één van de informatiekanalen van NMBS: op detrein.be, via de Facebook– en Twitteraccounts van NMBS, via het personeel in de stations, telefonisch via onze klantendienst (op het nr. 528 28 28).

Infrabel vervangt de huidige elektromechanische seininrichting door een volledig computergestuurde technologie die de veiligheid van het gedeelte van de verbinding die de uitgang van de Noord-Zuidtunnel en de ingang van het station Brussel-Zuid verbindt, zal versterken. De veiligheidstesten, die gedurende drie dagen ononderbroken worden uitgevoerd, moeten absoluut plaatsvinden zonder enige commerciële exploitatie van het treinverkeer. De Brusselse Noord-Zuidverbinding is de drukste as op het Belgische spoornet. Op een normale weekenddag rijden er meer dan zevenhonderd treinen door, of gemiddeld een veertigtal per uur. Dat is ruim een derde van al het treinverkeer op het Belgische net. Het is dan ook cruciaal om voor de reiziger een aangepaste treindienst te organiseren.

Krachtlijnen aangepaste treindienst

De treinen die normaal niet tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid rijden, zullen geen hinder ondervinden van deze onderbreking. Voor de treinen die dat normaal wel doen, bestaat de aangepaste treindienst uit vijf maatregelen. Deze moeten de hinder voor de reiziger in de mate van het mogelijke beperken.

De vijf maatregelen worden hieronder opgesomd, met daarbij ook enkele concrete voorbeelden. Reizigers die willen weten wat dit precies voor hun trein betekent, kunnen zich vooraf informeren via één van de informatiekanalen van NMBS: op detrein.be, via de Facebook- en Twitteraccounts van NMBS, via het personeel in de stations, telefonisch via de klantendienst (op het nr. 528 28 28). Op de dagen zelf zullen in de betrokken Brusselse stations ook flyers uitgedeeld worden met de nodige informatie voor reizigers om via de alternatieve treindienst of de MIVB op hun bestemming te raken.

Tijdens het verlengde weekend stoppen geen treinen in het station Brussel-Centraal, maar de loketten zijn wel bemand (verkoop van tickets).

1. Treinen van en naar de kust omgeleid

De twee belangrijkste treinverbindingen van en naar de kust, de IC 01 (Eupen - Oostende) en IC 03 (Genk - Knokke/Blankenberge), worden omgeleid en stoppen niet in Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Deze treinen stoppen uitzonderlijk wel in Schaarbeek en Denderleeuw. Doordat deze treinen niet stoppen in Brussel-Noord en Brussel-Zuid, zijn reizigers van of naar de kust niet langer onderweg dan normaal. Willen ze naar Brussel-Noord of Brussel-Zuid, kunnen ze dat dankzij een overstap in Schaarbeek of Denderleeuw.

2. Treinverbindingen gesplitst

De meeste treinverbindingen die door de Brusselse Noord-Zuidverbinding rijden, worden gesplitst in twee verbindingen (raadpleeg voor een volledig overzicht de bijlage onderaan dit persbericht). Zo zal de treinverbinding tussen Antwerpen-Centraal en Charleroi-Zuid enerzijds een verbinding worden tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord en anderzijds een tussen Brussel-Zuid en Charleroi-Zuid. Om tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid te reizen, maken reizigers gebruik van de drie pendeltreinen (zie punt 4).

3. Trajecten beperkt

De trajecten van een aantal treinen worden ingekort tot in Brussel-Noord, Brussel-Zuid of één van de omliggende stations (raadpleeg voor een volledig overzicht de bijlage onderaan dit persbericht). De IC 17 tussen Dinant en Brussel-Zuid bijvoorbeeld rijdt niet verder dan Brussel-Noord. En de S10-trein tussen Dendermonde en Brussel-Zuid wordt beperkt in Jette en rijdt niet verder naar Brussel-Zuid. Een beperkt aantal zeer vroege en late treinen rijden dit weekend uitzonderlijk niet.

4. Pendeltreinen

Tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid zullen via een omleiding via het westelijk ringspoor elk uur in beide richtingen drie treinen rijden. Het gaat om twee pendeltreinen en de reguliere IC 29 tussen De Panne en Landen. Deze drie treinen stoppen ook in het station Brussels Airport-Zaventem.

De twee pendeltreinen stoppen daarnaast ook in Schaarbeek. Eén van hen stopt ook in Denderleeuw. Hieronder ziet u een overzicht van de trajecten van de twee pendeltreinen:

• Denderleeuw – Brussel-Zuid – Brussel-Noord – Schaarbeek – Brussels Airport-Zaventem

• Brussel-Zuid – Brussel-Noord – Schaarbeek – Brussels Airport-Zaventem

Daarnaast rijdt ook tussen Brussel-Noord en Leuven elk uur een rechtstreekse pendeltrein.

5. Treinreizigers reizen gratis met MIVB

Het station Brussel-Centraal wordt tijdens het verlengde weekend niet bediend. Reizigers die van of naar het centrum van Brussel willen, kunnen gratis gebruikmaken van de MIVB. NMBS deelt daarvoor, op vertoon van een geldig NMBS-vervoersbewijs, MIVB-tickets uit in de centrale hal van de stations Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.

Reizigers die met dit MIVB-ticket van of naar het centrum van Brussel willen reizen, maken het best gebruik van tramlijnen 3 of 4. Tijdens het verlengde weekend legt MIVB op deze lijnen extra trams in. Hierdoor rijdt er op zaterdag 29 april een tram om de drie minuten en op zondag 30 april en maandag 1 mei één om de vijf minuten. Zowel de trams op lijn 3 als 4 stoppen aan de treinstations Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Wie naar het centrum van Brussel moet, stapt het best af aan de haltes De Brouckère of Beurs.

Concreet reisadvies: enkele voorbeelden

Om bovenstaande maatregelen te verduidelijken, worden hieronder enkele voorbeelden gegeven van gewijzigde treintrajecten naar Brussel, de kust en Brussels Airport tijdens het verlengde weekend van 1 mei.

1. Hoe reis ik naar Brussel?

Een aantal treinen dat door de Brusselse Noord-Zuidverbinding rijdt, wordt beperkt of gesplitst in twee verbindingen. Reizigers waarvan het traject van de trein wordt ingekort tot bijvoorbeeld Brussel-Noord en die naar Brussel-Zuid willen, kunnen gebruik maken van één van de twee pendeltreinen of de IC 29 (De Panne – Landen). De IC 01 (Eupen – Oostende) en IC 03 (Genk – Knokke/Blankenberge) stoppen niet in Brussel-Noord en Brussel- Zuid. Deze reizigers kunnen overstappen in Schaarbeek of Denderleeuw (waar deze treinen uitzonderlijk halt houden):

• Reizigers uit de regio van Hasselt en Luik reizen naar Schaarbeek, waar ze kunnen overstappen op een trein richting Brussel.

• Reizigers uit de regio van Brugge en Gent reizen naar Denderleeuw, waar ze kunnen overstappen op een trein richting Brussel.

2. Hoe reis ik naar de kust?

De twee belangrijkste IC-verbindingen van en naar de kust (IC 01 Eupen – Oostende en IC 03 Genk – Knokke/Blankenberge) worden omgeleid. Aan de reistijd naar de kust verandert niets.

• Voor reizigers uit de regio van Hasselt, Leuven en Luik verandert er niets. Hun trein naar de kust wordt in Brussel omgeleid, maar de reizigers zijn niet langer onderweg.

• Reizigers uit Brussel-Noord of Brussel-Zuid reizen met de trein naar Schaarbeek, Denderleeuw of Gent- Sint-Pieters, waar ze kunnen overstappen op de rechtstreekse trein naar Oostende, Knokke of Blankenberge. Ze zijn een twintigtal minuten langer onderweg.

Een derde IC-trein van en naar de kust, de IC 29 Landen / Leuven - De Panne, stopt wel in Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Tussen Brussel-Zuid en Gent-Sint-Pieters spoort hij uitzonderlijk via spoorlijn 50A (de rechtstreekse lijn tussen Brussel en Gent) in plaats van spoorlijn 50 (Brussel-Denderleeuw-Aalst-Gent), waardoor reizigers uit de regio Aalst (dat ligt op lijn 50) uitzonderlijk geen rechtstreekse verbinding naar De Panne hebben, maar dienen over te stappen in Gent-Sint-Pieters. Ze zijn daardoor een half uur langer onderweg.

3. Hoe reis ik naar Brussels Airport-Zaventem?

NMBS raadt haar reizigers die tijdens het verlengde weekend van of naar de luchthaven van Zaventem willen aan, zich vooraf goed te informeren en extra tijd te rekenen om de luchthaven te bereiken.

Concreet worden drie IC-verbindingen die normaal het station Brussels Airport-Zaventem als eindbestemming hebben, uitzonderlijk beperkt in Brussel-Zuid. Voor Vlaanderen gaat het om de IC-trein vanuit Oostende, via Roeselare, Kortrijk en Zottegem. Reizigers uit de betrokken regio’s (die in normale omstandigheden van die IC-trein gebruik maken) sporen best naar Gent-Sint-Pieters of Brussel-Zuid, waar ze kunnen overstappen op een trein naar de luchthaven. Deze reizigers zijn daardoor tot een half uur langer onderweg.

Reizigers uit de regio Aalst met bestemming luchthaven, reizen best naar Brussel-Zuid. Daar kunnen ze overstappen op de reguliere IC 29 (De Panne – Leuven / Landen). Ze zijn daardoor een halfuur langer onderweg. Tussen Brussel (Brussel-Zuid en Brussel-Noord) en het station Brussels Airport-Zaventem zullen elk uur in beide richtingen drie in plaats van zes treinen rijden. Het gaat om de twee pendeltreinen en de reguliere IC 29 (De Panne – Leuven / Landen).

Voor de rest van Vlaanderen verandert er niets. Zowel vanuit de regio Hasselt, Leuven en Antwerpen blijft het normale aanbod naar Brussels Airport-Zaventem van kracht.

Internationale treinen

Ook voor het internationale treinverkeer dat normaal door de Brusselse Noord-Zuidverbinding spoort, geldt een aangepaste treindienst.

• De Thalys-treinen volgen het normale traject tussen Parijs en Brussel-Zuid. Tussen Brussel-Zuid en Amsterdam worden ze omgeleid via het westelijk ringspoor.

• De Thalys-treinen tussen Parijs en Duitsland volgen het normale traject tussen Parijs en Brussel-Zuid. Tussen Brussel-Zuid en Luik-Guillemins, waar een verlengde stop is voorzien, worden ze omgeleid via het westelijk ringspoor.

• De ICE-treinen vertrekken niet in Brussel-Zuid, maar wel in Brussel-Noord. Van daaruit volgen ze het normale traject richting Duitsland.

• De IC-trein Amsterdam – Brussel-Zuid, met haltes in Antwerpen-Centraal en Mechelen, rijdt niet verder dan Brussels Airport-Zaventem. Deze trein rijdt niet tot in Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Vanuit Brussels Airport – Zaventem kunnen reizigers met bestemming Brussel gebruik maken van de drie pendeltreinen naar Brussel-Noord en Brussel-Zuid (zij kunnen natuurlijk ook via een overstap te Antwerpen-Centraal of Mechelen naar de hoofdstad reizen)..

• De Eurostar-treinen en TGV-treinen ondervinden geen hinder.