Kaart Verhoogde tegemoetkoming aanvragen

Je begeeft je naar het loket waar de loketbediende je aanvraag zal onderzoeken door verbinding te maken met de Kruispuntdatabank Sociale Zekerheid. In deze databank worden de sociale gegevens van persoonlijke aard bewaard en beheerd door de betrokken mutualiteit.

Hiervoor dien je enkel je eID voor te leggen. Vervolgens zal je rijksregisternummer door de loketbediende worden ingebracht om verbinding te maken met de Kruispuntdatabank. Bij een positief antwoord van de databank zal de moederkaart worden afgedrukt. Er kan alleen verbinding gemaakt worden tussen 7.30 en 19 uur.

Indien er geen verbinding kan gemaakt worden met de Kruispuntdatabank dien je langs te gaan bij je ziekenfonds, waar je een attest kunt aanvragen. Dat attest is 3 maand geldig. Je hebt een attest nodig per rechthebbende.

Op dat attest moeten volgende zaken staan:

  • Het logo van de mutualiteit in kleur
  • Naam en voornaam van de rechthebbende
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Het feit dat je van het statuut ‘verhoogde tegemoetkoming’ geniet

Met dit attest kun je terecht aan het loket, samen met je eID, een recente pasfoto en het ingevulde aanvraagformulier (pdf). Je krijgt je kortingskaart dan gratis van de loketbediende.

Die kaart lijkt op de treinkaarten van NMBS, met een moederkaart en een validering.

De moederkaart is 5 jaar geldig, het valideringsbiljet 1 jaar. De validering vermeld hoelang je recht hebt op de vermindering en is 1 jaar geldig. Ben je 65 of ouder, dan krijg je een validering die 5 jaar geldig is.

Terug naar korting Verhoogde tegemoetkoming

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.