Boordtarief

Sinds februari 2015 is het 'Boordtarief' van kracht. Dit geldt voor alle reizigers, zowel de occasionele reizigers als de abonnees.

Een biljet gekocht in de trein, i.p.v. via een van de vele andere verkoopskanalen die NMBS je ter beschikking stelt, kost automatisch € 7 meer. Dit is een boordtoeslag die niet kan worden geannuleerd door de treinbegeleider.

Waarom een Boordtarief?

Dankzij het 'Boordtarief' willen we de verkoopregels aan boord van de trein vereenvoudigen. Aangezien zij tamelijk ingewikkeld zijn en voor interpretatie vatbaar, leidt de toepassing ervan soms tot lastige situaties of zelfs tot conflictsituaties.

Wat verandert er voor de reizigers?

  • Je reist met een geldig vervoersbewijs:
    Natuurlijk verandert er dan niets.
  • Je reist zonder een geldig vervoersbewijs: 
    • Koop een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7) en zet je reis gewoon verder.
    • Koop je geen biljet aan Boordtarief voor welke reden dan ook, dan is de treinbegeleider verplicht een vaststelling van onregelmatigheid op te stellen (€ 75). Je kunt je steeds richten tot de Klantendienst wanneer je denkt gegronde redenen te hebben waarom je geen geldig vervoersbewijs kon voorleggen of geen biljet aan Boordtarief kon aankopen.

Wat verandert er voor de abonnees?

  • Je reist met een geldig abonnement:
    Natuurlijk verandert er niets voor jou.
  • Je reist met een vervallen abonnement:
    Zoals elke reiziger zonder geldig vervoersbewijs, koop je een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7).
  • Je bent je abonnement vergeten: 
    • Koop een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7) en ga binnen de 14 kalenderdagen (datum van de vergetelheid inbegrepen) naar het loket van jouw keuze met het biljet gekocht aan boord samen met je abonnement dat geldig was op de dag van de vergetelheid. Het volledige bedrag wordt terugbetaald.
    • Koop je geen biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7), voor welke reden dan ook, dan zal de treinbegeleider een vaststelling van onregelmatigheid opstellen (€ 75). Je komt binnen de 14 kalenderdagen (datum van de vergetelheid inbegrepen) langs aan een loket met je abonnement (dat geldig was op de datum van de vaststelling) en de vaststelling van onregelmatigheid. Deze wordt afgesloten en je moet geen € 75 betalen.

Meer info op onze meest gestelde vragen.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.