Reizigers met beperkte mobiliteit

rolstoelHeb je het moeilijk om je alleen te verplaatsen? Gebruik onze service op maat B For You!



Onze medewerkers helpen je bij het plannen van je reis en je persoonlijke assistentie. Reserveer je persoonlijke assistentie

In de praktijk, reserveer je aanvraag

Binnenland

Ten laatste 24 uur voor vertrek voor een reis met of zonder overstap tussen 131 stations

  • Reserveer online
  • Via het Contact Center op 02 528 28 28 (alle dagen open van 7 u. tot 21.30 u.) 

Ten laatste 3 uur voor vertrek voor rechtstreekse verbindingen (tussen 6.30 u. en 21 u.) tussen 2 van de 41 stations

Aarschot, Aarlen, Antwerpen-Centraal, Bergen, Blankenberge, Braine-le-Comte, Brugge, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Denderleeuw, De Panne, Genk, Gent-Dampoort, Gent-St-Pieters, Hasselt, Kortrijk, La Louvière-Zuid, Leuven, Libramont, Lier, Lokeren, Louvain-La-Neuve, Luik-Guillemins, Marloie, Mechelen, Mol, Namen, Nijvel, Oostende, Ottignies, Oudenaarde, Rochefort-Jemelle, Sint-Niklaas, Termonde, Tournai, Turnhout, Verviers-Centraal, Zottegem

  • Via het Contact Center op 02 528 28 28 (alle dagen open van 7 u. tot 21.30 u.) 

Als je tijdens je reis moet overstappen, is er een overstaptijd van 15 minuten voorzien.

Personen met beperkte mobiliteit - zonder rolstoel of met een plooibare rolstoel waarbij hun beperking niet verhindert dat ze deze kunnen verlaten en zonder mobiele laadbrug aan boord van de trein kunnen stappen - kunnen ook in andere Belgische stations van een aangepaste assistentiedienst genieten, afhankelijk van de beschikbaarheid van ons personeel en volgens de boekingsprocedure (24 uur vooraf).

Op de dag van je reis meld je je 20 minuten vóór het vertrek op het afgesproken ontmoetingspunt aan.

Bekijk de faciliteiten in jouw station

Buitenland

Ten laatste 48 uur voor vertrek

Koop eerst je internationaal biljet

Tarieven en speciale plaatsen voor reizigers in een rolstoel

Eurostar, Thalys en TGV® bieden een speciaal tarief aan voor reizigers in een rolstoel die graag een aangepaste plaats hebben in 1ste klas. Zo kan je de hele reis in je rolstoel blijven zitten en (met begeleider) in 1ste klas reizen voor de prijs van 2de klas.

Deze aangepaste plaats moet gereserveerd worden wanneer je je biljet aankoopt (afhankelijk van de beschikbaarheid).

Dit biljet kopen?

Bel naar 02 432 38 01, van maandag tot vrijdag van 8 u. tot 20 u., tijdens weekends en feestdagen van 9 u. tot 16.30 u.

Reserveer vervolgens je persoonlijke assistentie

  • Reserveer online via b-europe.com
  • Via het Contact Center op 02 528 28 28 (alle dagen open van 7 u. tot 21.30 u.)

Op de dag van je reis meld je je 30 minuten (Eurostar: 60 minuten) voor het vertrek op het afgesproken ontmoetingspunt aan.

Bevestiging van de assistentie per SMS

Om te kunnen genieten van deze volledig gratis dienst, vink je het hokje “Ik wens een bevestiging te ontvangen van mijn assistentie per SMS” aan bij je online reservatie of bevestig je het telefonisch aan de operator tijdens je reservatie per telefoon.

Wenst u meer informatie betreffende deze service?

Reis volledig gratis, geniet korting of voorrang

Extra diensten

Meer info

Meer info over onze assistentiedienst en de faciliteiten voor personen met beperkte mobiliteit (PDF)


Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.