Mobile Tickets

  • Mobile Ticket kopen en betalen
    • Wat is een Mobile Ticket?
      Een Mobile Ticket is een vervoerbewijs dat je ontvangt in de vorm van een vierkante tweedimensionale (2D) barcode op je smartphone of tablet. Onder de vierkante 2D-barcode verschijnt eveneens de informatie tot de treinreis in tekstvorm die eveneens onder cryptische vorm in de barcode verwerkt is. Voorts bevat het ook de beveiligingsgegevens om de controle aan boord te kunnen uitvoeren.

      Een Mobile Ticket bevat volgende informatie:
      • Actueel uur (uur, minuut, seconde) constant up-to-date (dynamisch)
      • Tweedimensionale (2D) barcode
      • Gekozen tarief
      • Aantal reizigers
      • Gekozen reisklas en gekozen reistype (enkel, H/T, heen, terug)
      • Gekozen reisdatum
      • Vertrekstation
      • Bestemmingstation
      • Aankoopdatum en –tijdstip
      • Controlecode 1
      • Controlecode 2
      • Prijscode
      • Biljetnummer
    • Hoe kan ik een Mobile Ticket aankopen en betalen?
      Via de NMBS app (voorlopig enkel voor iPhone, iPad en Android). Om de NMBS app te gebruiken, heb je een iPhone, iPad, Android smartphone of tablet nodig en dien je de app te downloaden via de App store of de Google Play Store. Geef NMBS in als zoekterm en je krijgt meteen de app te zien. Je kunt alleen betalen met de kredietkaarten (VISA, MasterCard en American Express).


    • Waar vind ik de NMBS app?

      De NMBS app voor Android vind je in de Google Play Store.

      De NMBS app voor iPhone en iPad vind je in de App store.

      Geef NMBS in als zoekterm en je krijgt meteen de app te zien.

    • Waarom moet ik mijn geboortedatum invullen bij mijn aankoop?
      Bij de aankoop van een Mobile Ticket moet de hoofdreiziger zijn geboortedatum invullen. Deze informatie wordt niet bewaard door NMBS maar wel gebruikt voor het berekenen van een aantal beveiligingsgegevens. Het is daarom van belang dat je bij je aankoop de juiste geboortedatum gebruikt. Let hier vooral op indien je een biljet zou kopen voor iemand anders. Het opgeven van een foute geboortedatum zal leiden tot ongeldige beveiligingscodes waardoor de reiziger niet zal beschikken over een geldig vervoerbewijs.
    • Ik heb geen kredietkaart. Kan ik een Mobile Ticket kopen?
      NEEN, momenteel is het alleen mogelijk te betalen met een VISA, MasterCard of American Express kredietkaart.
    • Ik wil graag een ander betaalmiddel kiezen.
      Bij betaalmethoden kun je kiezen uit MasterCard, VISA of American Express. Na het ingeven van je kredietkaartgegevens kun je een optie aanvinken om je kredietkaart te bewaren. Bij de volgende aankoop dien je enkel je verificatiecode nog in te brengen.
    • Ik wil een Mobile Ticket kopen voor volgende week. Kan dat?
      JA, je kunt biljetten kopen voor reizen tot 30 dagen in de toekomst.
    • Is het mogelijk om een heen- en terugreis te maken met een Mobile Ticket?
      JA, dit is geen enkel probleem. Per gekozen tarief krijg je 1 Mobile Ticket dat geldig is voor zowel heen- als terugreis, zowel ingeval van een H/T reis op dezelfde dag als voor een weekendbiljet met een verschillende heen- en terugreisdatum.
    • Kan ik om het even welk tarief kiezen als ik een Mobile Ticket koop?
      NEEN, sommige NMBS producten omvatten prestaties van derden (bvb. een B-dagtrip of een busrit tot Charleroi Luchthaven). Deze derde partijen beschikken niet over de nodige apparatuur/informatie om de NMBS Mobile Tickets te kunnen controleren, waardoor ze niet geschikt zijn voor gebruik door deze derden.

    • Is een Mobile Ticket duurder dan andere biljetten?
      NEEN, een Mobile Ticket heeft dezelfde prijs als een biljet dat je via de website, een automaat of het loket aankoopt.

    • Wie is de hoofdreiziger?
      De hoofdreiziger is de reiziger wiens geboortedatum werd gekozen tijdens de aankoopprocedure van het Mobile Ticket. Bij de aankoop moet steeds de geboortedatum van de hoofdreiziger worden ingevuld, zoniet zal het Mobile Ticket niet geldig zijn.
    • Kan ik een Mobile Ticket kopen voor meerdere personen?
      JA, met één aankooptransactie kan men maximaal voor 6 samen reizende personen een Mobile Ticket kopen. In dit geval moeten alle reizigers in dezelfde klas reizen, over hetzelfde traject en bij de controle samen aanwezig zijn met de hoofdreiziger. De samen reizende personen kunnen echter met verschillende tariefformules reizen. In dit geval wordt een apart Mobile Ticket uitgegeven per tarief. Iedere reiziger afzonderlijk moet zijn eventueel recht op een kortingtarief kunnen bewijzen.

    • Mag ik een Mobile Ticket kopen voor iemand anders?
      JA, dit kan zonder enig probleem. Jij koopt en betaalt het Mobile Ticket en iemand anders kan er mee reizen. Zorg er bij de aankoop voor dat de gebruikersgegevens die je bij de aankoop opgeeft betrekking hebben op de hoofdreiziger en dat de hoofdreiziger voldoet aan alle gebruiksvoorwaarden. Concreet moet je er zeker op letten dat je de juiste geboortedatum invult in plaats van je eigen geboortedatum en dat je de aankoop verricht op de smartphone/tablet van de hoofdreiziger voor de aflevering van het Mobile Ticket.

    • Kan ik een klasverhoging kopen als Mobile Ticket?

      NEEN, het is niet mogelijk een klasverhoging te kopen met een Mobile Ticket.
      Idealiter heb je je klasverhoging vooraf gekocht aan het loket of aan een verkoopautomaat. Koop je de klasverhoging pas op de trein, dan betaal je deze vanaf 1 februari 2015 aan het Boordtarief (dus met een supplement van € 7).

       

    • Hoe lang duurt het om een Mobile Ticket te bestellen?
      Kies je reisparameters, controleer alles en maak dan je betaling. Gemiddeld genomen duurt de aankoop hooguit enkele minuten. Heb je reeds biljetten aangekocht, dan kun je zeer snel een gelijkaardig biljet aankopen via de knop ‘Koop gelijkaardig biljet'.
    • Hoe lang duurt het om een Mobile Ticket te ontvangen?
      Onze systemen zijn erop gericht om je zo snel mogelijk te bedienen. Zodra je betaling correct ontvangen is, krijg je een bevestiging van je aankoop en wordt je Mobile Ticket binnen de app gecreëerd. Het Mobile Ticket wordt gestockeerd in de rubriek "Overzicht biljetten" en de details kunnen geraadpleegd worden op om het even welk moment door te klikken op "Toon details" van het betrokken biljet. Indien 5 minuten na je aankoopbevestiging de knop "Toon details" nog steeds niet het Mobile Ticket toont, contacteer je best de NMBS Helpdesk op het nummer 02/528.28.28. Zij kunnen de status van je aankoop controleren.

    • Kan iedereen een Mobile Ticket kopen?

      JA, iedereen kan een Mobile Ticket kopen voor zover hij minstens 18 jaar is, over de mogelijkheid beschikt het te betalen via het internet (smartphone of tablet) en beschikt over de vereiste wettelijke bekwaamheid om deze diensten aan te kopen via de NMBS app.

  • Reizen met een Mobile Ticket
    • Kan iedereen met een Mobile Ticket reizen?
      NEEN, om met een Mobile Ticket te kunnen reizen MOET de hoofdreiziger in het bezit zijn van een geldig identiteitsbewijs en een smartphone/tablet. Zowel de eID als de smartphone/tablet dienen in goede staat te verkeren. Immers, tijdens de controle aan boord, kan de hoofdreiziger verzocht worden zijn identiteitskaart te overhandigen aan de treinbegeleider zodat deze de beveiligingscode 1 kan verifiëren, welke berekend wordt op basis van de geboortedatum (indien hij zijn eID niet bijheeft, kan de geboortedatum mondeling meegedeeld worden).

    • Mag ik een Mobile Ticket kopen en het daarna doorsturen naar een vriend?
      NEEN, een screenshot nemen van een Mobile Ticket en dit doorsturen naar een vriend is ALTIJD ongeldig. Het Mobile Ticket toont steeds het actuele uur (dynamisch element) en dit moet steeds goed leesbaar zijn tijdens de controle. Een Mobile Ticket mag alleen voorgelegd worden door de hoofdreiziger op de smartphone/tablet waarmee het Mobile Ticket werd aangekocht. De hoofdreiziger is de persoon wiens geboortedatum werd gekozen tijdens de aankoopprocedure van het Mobile Ticket.
    • Mag ik nog snel een Mobile Ticket kopen als ik reeds op de trein zit?

      NEEN, iedere reiziger moet in het bezit zijn van zijn vervoerbewijs VOOR het instappen. Dit geldt ook voor reizigers met een Mobile Ticket. Koop je Mobile Ticket tijdig aan!

    • Waarom moet ik beschikken over een identiteitsbewijs?
      Om je biljet te kunnen controleren maken we gebruik van je indentiteitsbewijs. Bij een gewone controle worden geen persoonsgegevens bewaard. Indien er zich bij de controle problemen voordoen, zullen je persoonsgegevens gebruikt worden bij de opmaak van het Vaststellingsformulier C170.

    • Mijn medereizigers hebben geen identiteitsbewijs. Mag dit?
      JA, alleen de hoofdreiziger moet zijn identiteitsbewijs aan de treinbegeleider overhandigen voor de controle van de diverse biljetten. Indien je medereiziger gebruik maakt van een specifieke (eventueel leeftijdgebonden) korting, moet hij/zij het recht op deze korting wel persoonlijk kunnen aantonen met de nodige overtuigingsstukken.

    • Mag mijn zoontje van 11 alleen reizen met een Mobile Ticket?
      JA, als een kind beschikt over een geldige kids-ID is er geen enkel probleem om met een Mobile Ticket te reizen. We bevelen echter aan om hiervan pas gebruik te maken wanneer het kind vlot overweg kan met een smartphone/tablet. Het is belangrijk de specifieke werkwijze voor het gebruik van Mobile Tickets samen met het kind op voorhand te overlopen om problemen bij de controle te vermijden.

    • Kan ik reizen met het identiteitsbewijs van iemand anders?
      NEEN, de hoofdreiziger moet steeds zijn persoonlijk identiteitsbewijs overhandigen bij de controle. Indien bij de bestelling een foute geboortedatum voor de hoofdreiziger werd opgegeven is het Mobile Ticket niet meer bruikbaar. Let er daarom bij de bestelling goed op dat je de gegevens van de hoofdreiziger correct invult.

    • Kan ik met een Mobile Ticket in heel België reizen?
      JA, Mobile Tickets kunnen gebruikt worden voor reizen tussen 2 Belgische stations.
    • Kan ik met een Mobile Ticket reizen in het buitenland?
      NEEN, Mobile Tickets zijn uitsluitend bestemd voor gebruik tussen 2 Belgische stations in het binnenlands verkeer van de NMBS treinen.
    • Mag ik reizen met een printje van de e-mail aankoopbevestiging?
      NEEN, de e-mail bevestiging is GEEN vervoerbewijs. Het is een loutere bevestiging van je aankoop. De referenties van je aankoop kan je eventueel gebruiken in je contacten met de NMBS Helpdesk of klantendienst mocht je problemen ondervinden tijdens je aankoop of nadien.

    • Ik ben verhinderd. Mag ik mijn Mobile Ticket op een andere dag gebruiken?
      NEEN, een Mobile Ticket is alleen geldig op de reisdag die vermeld is op het biljet. Een Mobile Ticket kan ook niet terugbetaald worden.

  • Controle van een Mobile Ticket
    • Moet ik mijn smartphone/tablet afgeven bij de controle?
      NEEN, je moet er wel voor zorgen dat de treinbegeleider je Mobile Ticket goed kan lezen. Dat wil zeggen dat je scherm goed verlicht moet zijn en dat je eventueel de tekst van je Mobile Ticket zal moeten scrollen om het biljet volledig zichtbaar te maken zodat de treinbegeleider alle informatie goed kan lezen. Als je scherm vuil of beschadigd is waardoor het Mobile Ticket niet meer optimaal leesbaar is, kan je biljet als ongeldig worden aangemerkt.

    • Moet ik mijn identiteitsbewijs afgeven bij de controle?
      JA – indien je over een Belgisch eID beschikt – voor de berekening van een aantal beveiligingsgegevens met het controletoestel van de treinbegeleider wordt een aantal gegevens van je eID uitgelezen via de chip van je eID.
      NEEN – indien je niet over een Belgisch eID beschikt – voor de berekening van een aantal beveiligingsgegevens met het controletoestel van de treinbegeleider zal de treinbegeleider de geboortedatum vermeld op je identiteitsbewijs manueel ingeven.

    • Ik heb meerdere Mobile Tickets ontvangen. Wat moet ik nu tonen?
      Wanneer je Mobile Tickets gekocht hebt voor meerdere personen die tegen verschillende tarieven reizen, zal je voor elk gekozen tarief een afzonderlijk Mobile Ticket ontvangen. Elk afzonderlijk Mobile Ticket zal door de treinbegeleider apart gecontroleerd worden.

  • Problemen bij aankoop of onderweg
    • De batterij van mijn smartphone/tablet is leeg.

      Je moet er steeds goed over waken dat je smartphone/tablet goed functioneert en voldoende batterijkracht heeft als je met een Mobile Ticket wil reizen. Je moet je biljetten namelijk bijhouden tot het einde van je volledige reis en deze kunnen voorleggen aan de treinbegeleider op zijn eenvoudig verzoek. Als je je Mobile Tickets op het moment van de controle niet kan voorleggen omdat de batterij van je smartphone/tablet het heeft laten afweten, zal de treinbegeleider een Vaststellingsformulier opmaken (document C170). Je kunt je reis verder zetten met dit Vaststellingsformulier.

      Indien je de betaling van het op het Vaststellingsformulier vermelde bedrag wenst te vermijden, neem je zo snel mogelijk contact met de NMBS klantendienst en bezorg je hen het bewijs van je oorspronkelijke aankoop. Voor het onderzoek van je vraag tot regularisering wordt een vaste administratieve kost aangerekend.

    • Mijn smartphone/tablet is defect, gestolen of verloren.
      Net zoals bij een probleem met je batterij, zal de treinbegeleider je een Vaststellingsformulier C170 opmaken waarmee je je reis kan verder zetten.
      Indien je de betaling van het op het Vaststellingsformulier vermelde bedrag wenst te vermijden, neem je zo snel mogelijk contact met de NMBS klantendienst en bezorg je hen het bewijs van je oorspronkelijke aankoop. Voor het onderzoek van je vraag tot regularisering wordt een vaste administratieve kost aangerekend.
    • Ik heb per ongeluk mijn Mobile Ticket gewist.
      Net zoals bij een probleem met je batterij, zal de treinbegeleider je een Vaststellingsformulier C170 opmaken waarmee je je reis kan verder zetten.
      Indien je de betaling van het op het Vaststellingsformulier vermelde bedrag wenst te vermijden, neem je zo snel mogelijk contact met de NMBS klantendienst en bezorg je hen het bewijs van je oorspronkelijke aankoop. Voor het onderzoek van je vraag tot regularisering wordt een vaste administratieve kost aangerekend.

    • Ik heb mijn identiteitsbewijs niet op zak, ze is stuk, gestolen…
      Je mag elk ander document voorleggen dat je identiteit bewijst of, bij het ontbreken hiervan, je identiteit mondeling doorgeven. Weiger je dit te doen, zal de treinbegeleider een vervoersbewijs "Boordtarief" opmaken. Weiger je dit te betalen zal de treinbegeleider je een Vaststellingsformulier C170 opmaken waarmee je je reis kan verder zetten.
      Indien je de betaling van het op het Vaststellingsformulier vermelde bedrag wenst te vermijden, neem je zo snel mogelijk contact met de NMBS klantendienst en bezorg je hen het bewijs van je identiteit en de oorspronkelijke aankoop. Voor het onderzoek van je vraag tot regularisering wordt een vaste administratieve kost aangerekend.
    • Ik heb geen e-mail bevestiging ontvangen na mijn aankoop.
      Geen nood. Als je je Mobile Ticket correct hebt ontvangen kun je probleemloos reizen. Heb je ook je Mobile Ticket niet correct ontvangen? Neem dan contact met de NMBS Helpdesk op het nummer 02/528.28.28.
    • Ik heb een Mobile Ticket gekocht en betaald maar heb niks ontvangen.
      Wanneer je een probleem hebt met de aankoop van je Mobile Ticket, neem je best contact op met de NMBS Helpdesk op het nummer 02/528.28.28. Zij kunnen nagaan of je aankoop correct werd afgehandeld. Wanneer de aankoop niet werd voleindigd kun je gewoon opnieuw starten.
      Belangrijk om weten is dat het Mobile Ticket binnen de app wordt aangemaakt. Wanneer de aankoop correct verlopen is maar je toch geen Mobile Ticket hebt ontvangen, is dit mogelijks te wijten aan een connectieprobleem. Controleer je internetverbinding en ga opnieuw naar "Overzicht biljetten", klik het specifieke biljet aan en klik vervolgens op "Toon details". Elke keer je klikt op "Toon details" wordt er een connectie gemaakt met de server en kan het Mobile Ticket gecreëerd worden.
    • Ik heb een probleem met mijn aankoop en de helpdesk is gesloten.
      Verwittig de treinbegeleider VOOR het opstappen. Hij zal een Vaststellingsformulier opmaken (document C170) waarmee je kunt reizen. Indien je de betaling van de op het Vaststellingsformulier vermelde bedrag wenst te vermijden, neem je zo snel mogelijk contact met de NMBS klantendienst en bezorg je hen het bewijs van je oorspronkelijke aankoop. Voor het onderzoek van je vraag tot regularisering wordt GEEN administratieve kost aangerekend indien blijkt dat je Vaststellingsformulier werd opgemaakt buiten de normale openingsuren van de NMBS Helpdesk.

    • Ik heb een Vaststellingsformulier C170 gekregen.
      Indien je één van de voormelde problemen hebt ondervonden tijdens de biljetcontrole of als je tijdens de controle niet over een geldig vervoerbewijs beschikte omwille van een andere reden (bvb. niet toegestane reisweg, onrechtmatig gebruik van een korting of het ontbreken van het vereiste rechtvaardigingsstuk, reizen in 1ste klas zonder een geldig vervoerbewijs hiervoor...), dan krijg je van de treinbegeleider een Vastellingsformulier C170 dat deze onregelmatigheid vaststelt. Je kunt je geplande reis verder zetten met dit Vaststellingsformulier C170, maar je zal het daarop vermelde bedrag moeten betalen in één van de NMBS stations binnen de op het formulier vermelde termijn.
      Indien je niet akkoord gaat met de vastgestelde onregelmatigheid of wanneer je de betaling van het vermelde bedrag wilt vermijden omdat je wel degelijk tijdig een geldig biljet had aangekocht, maar dit niet kon bewijzen tijdens de controle, dan kan je een vraag tot regularisering richten tot de NMBS klantendienst.
      Vul je contactgegevens in (geef bij voorkeur ook je gsm nummer) en vergeet vooral niet bij “dossiernummer” het volgnummer van het Vaststellingsformulier C170 in te vullen. Formuleer je vraag of klacht. Om je klacht sneller te kunnen behandelen stuur je best onmiddellijk volgende informatie mee: de identiteit van de aankoper/betaler indien je je biljet niet zelf zou hebben aangekocht, de identiteit van de hoofdreiziger indien je zelf niet hoofdreiziger maar medereiziger bent, het gsm nummer waar de biljetten naar werden verstuurd (gsm nummer van de hoofdreiziger), het OPA nummer en bestelnummer zoals vermeld in de bevestigingsmail die de aankoper heeft ontvangen en tenslotte de gegevens van je aankoop en reis (van/naar, datum/uur, gekozen reisklas, reistype enkel of heen-en terug, gekozen tarief en aantal reizigers per tarief). We nemen zo spoedig mogelijk contact op met jou om jouw vraag te beantwoorden of jouw probleem op te lossen.


    • Ik krijg na het kiezen van mijn betaalmiddel de foutboodschap "Naam niet gekend" of "Foute naam".
      Ons betaalsysteem herkent in principe alleen maar het standaardalfabet. Indien je naam accenten of bijzondere karakters zoals bijvoorbeeld de Duitse umlaut ü of de Spaanse Ñ bevat, raden we je aan om deze in de naamgegevens van je MyNMBS account te vervangen door letters uit het standaardalfabet. Zoniet, kunnen we geen correcte verwerking van je transacties garanderen.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.