Mobiele website

  • m.nmbs.be
    • Wanneer zal de nieuwe website ook mobiel beschikbaar zijn?
      Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van de mobiele site van NMBS. Niet alles wat op de gewone website staat zul je terugvinden zijn op de mobiele site. De belangrijkste functies zullen uiteraard wel beschikbaar blijven, zoals dienstregelingen, mobile ticketing, nieuws, enz.

      Ondertussen blijft de huidige mobiele website uiteraard beschikbaar op m.nmbs.be
    • Wat is een mobiele site?
      Dit is een aangepaste website voor gebruik op je gsm-toestel. De pagina's worden speciaal opgemaakt om het downloaden en lezen gemakkelijk te houden, rekening houdend met het kleinere scherm van je gsm-toestel en de meestal tragere internetverbinding.
    • Wat is een mobiele internetbrowser?
      Een mobiele internetbrowser is een programma op je gsm-toestel om internetpagina's te kunnen bekijken. Een mobiele internetbrowser is vergelijkbaar met de internetbrowser op de pc bij je thuis. Je vindt er een adresbalk waar je het adres van de site die je wenst te bezoeken kunt invullen.
    • Wat is m.nmbs.be?
      m.nmbs.be is het verkorte internetadres (URL) waar de mobiele site van NMBS Mobility zich bevindt. Het volledige adres is http://m.nmbs.be, maar meestal volstaat het om gewoon het internetadres m.nmbs.be in je browser in te vullen. Een mobiel internetadres is bedoeld om je naar een aangepaste website te leiden waar je ook met je gsm-toestel gemakkelijk kunt surfen.
    • Waar kan ik m.nmbs.be vinden?
      Het volstaat om het adres http://m.nmbs.be of gewoon m.nmbs.be in het adresvak van je gsm internetbrowser in te vullen. Dit is de plaats waar je normaal gesproken het internetadres invult van de site die je wilt bezoeken. Je moet hiervoor eerst de internetbrowser op je gsm-toestel openen. Raadpleeg de handleiding van je toestel of contacteer de helplijn van je telecomprovider als je hiermee problemen zou ondervinden.
    • Waarvoor dient m.nmbs.be?
      De mobiele site van NMBS Mobility geeft je de mogelijkheid om allerhande informatie, die je normaal alleen op je thuiscomputer kunt raadplegen, nu ook via je gsm-toestel te bekijken. Daardoor heb je vanaf nu alle belangrijke reisinformatie voor onderweg op zak. Je kunt een realtime reisadvies opvragen tussen twee NMBS stations of de realtime vertrekuren vanuit een station van jouw keuze bekijken. Het is ook mogelijk om reisadvies van deur-tot-deur te raadplegen, inclusief eventuele bus-, metro- of tramverbindingen en zelfs wandeltrajecten. Je kunt ook praktische kaartjes bekijken van de vertrekomgeving of het wandeltraject van je laatste halte tot aan je eindbestemming.
    • Heb ik een speciale gsm nodig?
      Ja, je hebt een gsm-toestel nodig waar je mee kunt surfen. Controleer eventueel de instellingen van je toestel. Raadpleeg bij twijfel de handleiding van je toestel of vraag meer uitleg aan de winkel waar je je toestel gekocht hebt. Contacteer de helplijn van je telecomprovider mocht je daarna nog steeds problemen hebben met het openen van een willekeurig internetadres, zoals bijvoorbeeld http://m.google.be
    • Kan ik m.nmbs.be ook raadplegen op mijn thuiscomputer?
      Ja, dat is geen probleem, maar op onze gewone website vind je nog meer informatie, bovendien in een aangepast formaat voor de thuissurfer. De mobiele site is specifiek gemaakt met het oog op het gebruik ervan onderweg via een gsm-toestel of smartphone.
    • Moet ik op My NMBS geregistreerd zijn om de dienst te gebruiken ?
      Nee, het volstaat dat je een geschikt gsm-toestel hebt met voldoende belkrediet als je een pre-paid klant bent.
    • Wat is nodig om te kunnen surfen naar m.nmbs.be?
      Je hebt een abonnement nodig bij een gsm-operator of een prepaid kaart met voldoende saldo. Je hebt bovendien een aangepast gsm-toestel nodig waar je mee kunt surfen.
    • Moet ik een abonnement hebben, of werkt dit ook met een prepaid kaart?
      Je hebt een abonnement nodig bij een gsm-operator of een prepaid kaart met voldoende saldo.
    • Welke operatoren ondersteunen mobiel internet?
      De meeste operatoren ondersteunen het gebruik van mobiel internet, maar het is mogelijk dat jouw abonnementsformule of contract niet toelaat om te surfen of dat de beheerder van je contract (werkgever) deze mogelijkheid heeft geblokkeerd. Raadpleeg bij twijfel je telecomoperator voor meer uitleg of hulp.
    • Kan ik surfen naar m.nmbs.be als ik een abonnement of prepaid kaart heb bij een buitenlandse telecomoperator (Frankrijk, Luxemburg, ...)?
      Als je contract dit toelaat en je hebt een geschikt toestel, dan kun je probleemloos naar m.nmbs.be surfen, ook al heb je geen contract bij een Belgische telecomoperator.
    • Kan ik m.nmbs.be gebruiken vanuit een ander land?
      Dit hangt af van de roaming instellingen van je contract. Roaming betekent dat je contract toelaat om in het buitenland te bellen of te sms'en via een buitenlands netwerk. Let wel! Hou er rekening mee dat het gebruik van mobiel internet in het buitenland soms erg duur is. Controleer daarom best de voorwaarden van je contract en de toepasselijke tarieven voor je gebruik maakt van mobiel internet in het buitenland.
    • Kan ik ook dienstregelingen voor treinen in het buitenland raadplegen?
      Ja, in het onderdeel "deur-tot-deur" is dit beperkt mogelijk. Je kunt uitsluitend dienstregelingen opvragen voor internationale treinverbindingen die rechtstreeks bediend worden vanuit België, zoals bijvoorbeeld Thalys, Eurostar en bepaalde ICE treinen of voor bepaalde rechtstreeks bediende grensstations. Voor deze beperkte buitenlandse trajecten wordt geen realtime informatie getoond.
    • Wordt ook info getoond omtrent dienstregelingen van internationale treinen die op het Belgische spoorwegnet rijden?
      Ja, in het onderdeel "deur-tot-deur" worden internationale treinen met een toeslag ook getoond (indien je deze optie in het gebruiksmenu niet zou gedeselecteerd zou hebben).
    • Is er realtime informatie beschikbaar op m.nmbs.be ?
      De NMBS dienstregelingen of vertrekuren worden getoond met realtime informatie: als er vertragingen zijn of je trein is afgeschaft, dan wordt dit aangeduid. Voor de bus-, tram- en metroinformatie beschikken we momenteel nog niet over realtime informatie.
    • Kan ik deze dienst ook gebruiken voor bus- of traminformatie?
      De mobiele site bevat een deur-tot-deur routeplanner waarmee je je volledige reis kunt plannen van bij je thuis tot aan je eindbestemming, inclusief de eventuele bustrajecten en wandelroutes onderweg. Dit geldt eveneens voor eventuele tram- of metroverbindingen.
    • Waarom worden er slechts 3 reisvoorstellen per gevraagd treintraject gegeven?
      In het overzicht krijg je steeds de 3 beste (snelste) reisverbindingen te zien. Wil je andere reisopties bekijken, dan kun je steeds klikken op de knoppen 'vroeger' of 'later'.
    • Als ik een gewenst vertrekuur kies, krijg ik dan ook vroegere treinen te zien?
      Neen, alleen de voor jou snelste verbindingen vanaf het door jou gekozen vertrekuur worden getoond. Als je zelf geen gewenst vertrekuur invult, wordt het huidig uur gekozen voor het berekenen van de beste reisverbindingen.
    • Kan ik informatie voor een latere datum opzoeken?
      In het vraagscherm van de routeplanner en de deur-tot-deur routeplanner kun je een datum naar keuze invullen.
    • Wat betekent +5?
      Dit betekent dat je trein 5 minuten vermoedelijke vertraging heeft.
    • Wat betekent het symbool met de gevarendriehoek in het reisoverzicht?
      Een gevarendriehoekje betekent dat je reis vermoedelijk vertragingen of andere problemen zal ondervinden. Als je op het detail klikt kun je nagaan wat de problemen zijn: een vertraging of eventueel treinafschaffing. We proberen in dat geval steeds een reisalternatief voor te stellen. Dit alternatief wordt voorgesteld met een zwart kruisje in het overzicht.
    • Wat betekent het blauwe symbool "i"?
      Als je op het icoontje met de blauwe "i" klikt, word je doorverbonden met de informatiepagina voor het betreffende station. Daar kun je bijvoorbeeld de openingsuren van de loketten bekijken of nagaan of er een parking aanwezig is.
    • Wat beteken het rode symbool "i" ?
      Als je op het icoontje met de rode "i" klikt dan betekent dit dat er extra informatie beschikbaar is voor jouw reisweg. Dit gebeurt meestal bij incidenten of problemen.
    • Hoe kan ik de taal wijzigen?
      Je kunt steeds je taal wijzigen door op de betreffende keuzeknoppen te klikken die je onderaan rechts van elk scherm vindt. De mobiele site is volledig tweetalig Nederlands en Frans, en een groot aantal functies is tevens beschikbaar voor Engelstalige en Duitstalige klanten. Voor het gebruik van onze mobiele site in het Frans, surf je naar m.sncb.be of http://m.sncb.be
    • Wat betekent "over" in het overzichtscherm?
      Hiermee wordt het aantal overstappen aangeduid.
    • Wat betekent [TEC]?
      Dit betekent dat de betrokken halte een TEC halte is (Waalse vervoersmaatschappij).
    • Wat betekent [MIVB]?
      Dit betekent dat de betrokken halte een MIVB halte is (tram, metro en bus in Brussel).
    • Wat betekent [De Lijn]?
      Dit geeft aan dat de betrokken halte een halte van De Lijn is (Vlaamse bus/tram vervoersmaatschappij).
    • Hoe kan ik me met het kaartje oriënteren?
      Alle kaartjes worden steeds getoond, met het Noorden aan de bovenzijde van het scherm.
    • Waarom staat er een rode streep tussen de stations in het ritoverzicht?
      De rode lijn geeft aan waar de trein zich bevindt. Zodra de trein een bepaalde halte of station dat bediend wordt gepasseerd is, plaatst de rode lijn zich automatisch vlak voor het volgende station dat bediend wordt.
    • Hoe lang duurt het om een mobiele internetpagina te openen?
      De snelheid van downloaden van een mobiele internetpagina hangt af van de omvang van deze pagina (kaartjes duren meestal iets langer), de snelheid van je toestel en het gekozen type verbinding. Als je over een modern toestel beschikt met 3G verbinding (snelste type gsm verbinding) en de kwaliteit van je telecomsignaal is goed, dan zullen de internetpagina's sneller weergegeven worden op je gsm scherm dan wanneer je gebruik maakt van een klassieke (Edge of 2G) verbinding.
    • Is het gebruik van de mobiele site gratis?
      NMBS biedt haar reisinformatie zelf gratis aan, net zoals op de website. Hiermee willen we informatie zo toegankelijk mogelijk houden. Het gebruik van je internetverbinding zal wel door je telecomoperator aangerekend worden volgens de voorwaarden van jouw tariefplan. Contacteer je gsm operator bij twijfel of vragen over de kostprijs van het gebruik van mobiel internet. Bij gebruik van mobiel internet in het buitenland kan de kost mogelijk sterk oplopen. Controleer daarom steeds op voorhand de voorwaarden van je contract.
    • Wat gebeurt er bij incidenten of stakingen?
      In dergelijke gevallen zal je een rood symbool "i" zien staan naast het reisadvies. Dit betekent dat er zich problemen voordoen met (een onderdeel van) je reisweg. Als je dit icoon aanklikt krijg je een nieuwe pagina te zien met de uitleg van het probleem.
    • Ik heb geen aanraakscherm. Hoe kan ik de diverse keuzeopties aanklikken?
      In principe kun je gebruik maken van navigeerknoppen of pijltjes om je te bewegen op de mobiele internetpagina. Raadpleeg bij twijfel of problemen de handleiding van je toestel of contacteer de verkoper van je gsm-toestel voor meer uitleg.
    • Waar vind ik de gebruiksvoorwaarden of wat zijn de gebruiksvoorwaarden?
      Je vindt een uittreksel van de gebruiksvoorwaarden door op "Disclaimer" te klikken in de mobiele site of de volledige tekst op deze site.
    • Werkt de dienst 24:00 op 24:00 en 7 dagen op 7?
      Ja, net zoals onze gewone website kun je de mobiele website altijd gebruiken.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.