Boordtarief

  • Boordtarief
    • Wat is het Boordtarief?

      Een biljet gekocht in de trein, in plaats van via één van de vele andere verkoopkanalen die NMBS je ter beschikking stelt, kost automatisch € 7 meer. De treinbegeleider kan deze boordtoeslag niet annuleren.

    • Waarom een Boordtarief?

      Het 'Boordtarief' is ingevoerd om de verkoopregels in de trein te vereenvoudigen. De regels waren nogal ingewikkeld en voor interpretatie vatbaar. Dit leidde soms tot discussies of pijnlijke of tegenstrijdige situaties.

    • Wanneer gaat dit in?

      Vanaf 1 februari 2015 is het Boordtarief van kracht.

    • Voor wie geldt het Boordtarief?

      Dit geldt voor alle reizigers, zowel de occasionele reizigers als de abonnees.

    • Waar is het Boordtarief van toepassing?

      Het boordtarief is geldig tussen 2 Belgische stations.

      Het biljet met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal, Aachen, Lille en elk Luxemburgs station wordt uitgegeven zonder de "Toeslag Boordtarief".

    • Moet ik in het bezit zijn van een vervoersbewijs voor het instappen?

      Normaal gezien wel. Indien dat niet het geval is, kun je je regulariseren door een biljet aan Boordtarief te kopen.


    • Moet ik de treinbegeleider nog verwittigen als ik geen biljet heb kunnen kopen?

      Neen.

    • Wat verandert er concreet voor de occasionele reiziger?
      • Er verandert niets als je reist met een geldig vervoersbewijs.
      • Als je reist zonder geldig vervoersbewijs zijn er 2 mogelijkheden:
        • Je koopt een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7) en je zet je reis gewoon verder.
        • Je koopt geen biljet aan Boordtarief voor welke reden dan ook. Dan is de treinbegeleider verplicht een Vaststelling van Onregelmatigheid op te stellen (€ 75). Je kunt je altijd richten tot de Klantendienst wanneer je denkt wettelijke redenen te hebben waarom je geen geldig vervoersbewijs kon voorleggen of geen biljet aan Boordtarief kon kopen.

    • Wat verandert er voor de abonnees?
      • Er verandert niets als je reist met een geldig abonnement.
      • Als je reist met een vervallen abonnement, koop je een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7) zoals elke reiziger zonder geldig vervoersbewijs.
      • Als je je abonnement bent vergeten, zijn er 2 mogelijkheden:
        • Koop een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7) en ga binnen de 14 kalenderdagen (datum van de feiten inbegrepen) naar het loket van jouw keuze met het gekochte boordbiljet samen met je abonnement dat geldig was op de dag van de feiten. In dit geval betaalt NMBS het volledige bedrag terug.
        • Als je geen biljet koopt aan Boordtarief, voor welke reden dan ook, zal de treinbegeleider een Vaststelling van Onregelmatigheid opstellen (€ 75). Je moet dan je abonnement dat geldig was op de datum van de vaststelling, binnen de 14 kalenderdagen (datum van de feiten inbegrepen) voorleggen aan het loket samen met de vaststelling van onregelmatigheid. Deze wordt afgesloten en je moet geen € 75 betalen.
        • Deze regeling geldt niet voor de Halftijdse treinkaarten, Campus en Railease.

    • Wat als er geen mogelijkheid was om een biljet te kopen in het station of stopplaats?

      Als er geen (open) loket is en als er geen verkoopautomaat is (of deze is voor een langere duur buiten werking) dan wordt het supplement van het Boordtarief niet gerekend. Het verkoopsysteem van de treinbegeleider herkent deze gevallen automatisch via regelmatige synchronisatie. Indien dit supplement toch werd doorgerekend (want een tijdelijke panne wordt niet herkend door verkoopsysteem van de treinbegeleider) kun je je altijd richten tot de Klantendienst.

    • Zijn er uitzondering op het doorrekenen van dit Boordtarief supplement?

      Dit supplement van € 7 wordt niet aangerekend voor:

      • Producten die niet via de verkoopautomaat te verkrijgen zijn
      • Verkoop vanuit een stopplaats zonder automaat of loket
      • Verkoop vanuit een stopplaats waarvan in het verkoopsysteem van de treinbegeleider is aangegeven dat de verkoopautomaat buiten werking is
      • In het geval van een algemene panne van het systeem
      • De Diabolo-toeslag voor Brussels Airport - Zaventem
      • Biljetten met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal, Aachen, Rijsel en elk Luxemburgs station


Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.