Biljetten

  • Geldigheid
    • Wanneer is je vervoersbewijs geldig?

      Gewone biljetten, voor een enkele of een heen- en terugreis, zijn geldig op de datum die erop vermeld is, voor een welbepaalde reisweg en in de gevraagde rijtuigklas.

      Reis je met een heen- en terugbiljet, dan dient de heenreis te gebeuren vóór de terugreis. De heen- en terugreizen moeten beëindigd zijn vóór de nachtelijke onderbreking van de treindienst. Het weekendbiljet vormt hierop een uitzondering.

    • Zijn er beperkingen bij het gebruik van mijn vervoersbewijs?

      Indien er bepaalde gebruiksvoorwaarden gelden voor je vervoersbewijs, staat dit er steeds duidelijk op vermeld.

      Voor bepaalde vervoersbewijzen zijn er specifieke gebruiksvoorwaarden, zoals een beperking qua vertrekuur en/of dagen van gebruik. Soms zijn ze ook beperkt tot bepaalde categorieën reizigers, zijn ze nominatief of gebonden aan leeftijd.

      Biljetten die je aankocht via internet of treinkaarten zijn altijd op naam: geef ze dus nooit aan iemand anders en zorg ervoor dat je steeds je identiteit kan bewijzen in de trein.

    • Je hebt geen geldig vervoersbewijs bij het instappen?

      Je moet beschikken over een geldig vervoersbewijs voor je instapt. Indien je geen vervoersbewijs hebt, zijn er vanaf 1 februari 2015 2 opties:

      • Koop een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7) en zet je reis gewoon verder.
      • Koop je geen biljet aan Boordtarief voor welke reden dan ook, dan is de treinbegeleider verplicht een vaststelling van onregelmatigheid op te stellen (€ 75). Je kunt je steeds richten tot de Klantendienst wanneer je denkt gegronde redenen te hebben waarom je geen geldig vervoerbewijs kon voorleggen of geen biljet aan Boordtarief kon aankopen.

      Het biljet aan boordtarief kost automatisch € 7 meer dan een biljet dat je koopt via één van de vele andere verkoopskanalen van NMBS.

      Dit supplement van € 7 wordt niet aangerekend voor:

      • Producten die niet via de verkoopautomaat te verkrijgen zijn
      • Verkoop vanuit een stopplaats zonder automaat of loket
      • Verkoop vanuit een stopplaats waarvan in het verkoopsysteem van de treinbegeleider is aangegeven dat de verkoopautomaat buiten werking is
      • In het geval van een algemene panne van het systeem
      • De Diabolo-toeslag voor Brussels Airport - Zaventem
      • Biljetten met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Aachen en met vertrek/bestemming Lille en elk Luxemburgs station

      Mogelijke wettelijke maatregelen

      Heb je geen geldig vervoerbewijs, kun je niet betalen in de trein, noch je identiteit en adres bewijzen? Je begrijpt dat de NMBS je niet kan toestaan je reis voort te zetten. De treinbegeleider mag je vragen in het volgende station uit te stappen of zelfs de hulp van de politie inroepen. Dit zijn wettelijke bepalingen, waaraan niet kan ontkomen worden.

      Valse verklaringen, gevallen van fraude (zoals een vervalsing van een vervoerbewijs) worden niet aanvaard.

      Wens je te reageren op een vaststelling van een onregelmatigheid?

  • Zitplaats
    • Waar plaatsnemen in de trein?

      Je neemt plaats in de klas die vermeld is op je vervoersbewijs.

      Tijdens drukke momenten kan NMBS je jammer genoeg geen garantie op een zitplaats bieden. Je consulteert daarom best onze dienstregeling om te zien of jouw trein een drukbezette trein is.

      Wees hoffelijk voor je medereizigers en geef voorrang aan personen die moeilijk te been zijn.

    • Je wilt graag in 1ste klas reizen, maar je hebt een biljet voor 2de klas?

      Dat kan met een klasverhoging. Idealiter heb je je klasverhoging vooraf gekocht aan het loket of aan een verkoopautomaat. Koop je de klasverhoging pas op de trein, dan betaal je deze vanaf 1 februari 2015 aan het Boordtarief (dus met een supplement van € 7).

      Opgelet: een klasverhoging is niet mogelijk voor alle reisformules.

       

  • Reisweg
    • Waarom moet ik twee biljetten kopen wanneer ik via een station reis dat niet op mijn kortste traject ligt?

      Als je een biljet koopt voor een reis tussen 2 stations, dan koop je een biljet voor de kortste reisweg. Onderweg mag je jouw reis kosteloos onderbreken in een station dat op deze route ligt.

      Als je via een station wil reizen dat niet op die route ligt, heb je hiervoor 2 biljetten nodig.

      3 voorbeelden

      1. Je gaat van Antwerpen-Centraal naar Brussel-Zuid, maar je moet onderweg iets ophalen aan het station Hasselt? Dan koop je 2 biljetten: 1 voor je reis van Antwerpen-Centraal naar Hasselt en 1 voor je reis van Hasselt naar Brussel-Zuid.
      2. Je reist van Harelbeke naar Gent-Sint-Pieters? De kortste reis leg je af met de stoptrein van Harelbeke naar Gent-Sint-Pieters. Als je via Kortrijk reist, ben je sneller in Gent. Dan neem je de trein van Harelbeke naar Kortrijk en daar neem je de IC-trein naar Gent-Sint-Pieters. Ook hiervoor heb je 2 biljetten nodig. 1 voor het traject Harelbeke – Kortrijk en 1 voor het traject Kortrijk naar zone Gent.
      3. Je reist van Antwerpen-Centraal naar Gent-Sint-Pieters, maar je hebt een afspraak in Sint-Niklaas? Dan koop je 1 biljet van Antwerpen naar Gent. Je mag zonder problemen afstappen in Sint-Niklaas om je reis te onderbreken.
    • Welke reisweg kan ik nemen met welk type vervoersbewijs?

      In principe dien je steeds de kortste afstand tussen het station van vertrek en van aankomst te nemen. Een andere reisweg is toegelaten, voor zover je hiermee vlugger op je bestemming aankomt.

      Je mag echter nooit je vertrekstation verlaten om er later terug langs te reizen, noch het bestemmingsstation voorbijrijden, tenzij je voor deze extra trajecten betaalt (‘via’-biljet).

      Wens je verder te reizen dan het station dat vermeld staat op je vervoersbewijs, koop dan een reisverlenging in het station vóór het vertrek van de trein (er zijn eveneens kaarten voor 10 reisverlengingen verkrijgbaar).

      Indien je tijdens je binnenlandse treinreis gebruik wilt maken van een hogesnelheidstrein (ICE, Thalys, TGV), vergeet dan niet hiervoor een toeslag te kopen aan het loket.

      Ook voor je reizen naar Maastricht, Roosendaal, Lille-Flandres, Aken en Luxemburg (I) heb je een specifiek vervoersbewijs nodig waarmee je naar deze stations mag reizen.

      Bestaat je reisweg uit een combinatie van trein en bus, tram of metro, dan moet je ook een vervoersbewijs kopen bij een andere vervoersmaatschappij. Meer informatie over die tarieven vind je op de website van de andere vervoersmaatschappijen (De Lijn, TEC, MIVB).

  • Terugbetaling
    • Wil je een terugbetaling van je biljet?
      • Een biljet aangekocht via Internet
        Niet terugbetaalbaar, niet omwisselbaar.
      • Een gedeeltelijk gebruikt biljet
        Niet terugbetaalbaar.
      • Een tijdelijk verloren biljet dat teruggevonden werd tijdens de reis
        Niet terugbetaalbaar.
      • Een volledig ongebruikt heen-en terugbiljet
        Terugbetaalbaar aan het loket binnen het half uur na afgifte.
      • Een biljet gekocht in afwachting van je treinkaart?
        Terugbetaalbaar zonder kosten. Voor meer info, ga naar Treinkaarten.

      Heb je specifieke vragen over terugbetalingen? Contacteer dan de klantendienst.

  • Algemeen

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.