Wat is nu precies de rol van een onderstationschef? - 07 januari 2016

Wat is nu precies de rol van een onderstationschef? Deze mannen en vrouwen met hun oranje kepie zijn de sleutelfiguren voor NMBS op het terrein en één van onze ambassadeurs bij onze klanten. Hun leitmotiv: altijd en overal ten dienste staan van de klant. NMBS

NMBS Transport telt 610 onderstationschefs in de 70 drukste stations.

Hun werkterrein: de perrons in het station en de bundels.

De 3 belangrijkste pijlers van hun job

Wat is nu precies de rol van een onderstationschef? Veiligheid in het station en op de perrons
  • Houdt toezicht op de rangeringen en de remproeven
  • Helpt bij de ontvangst van een trein op een deels bezet spoor
  • Waakt over de veiligheid van het personeel dat in of vlakbij de sporen werkt
  • Controleert de samenstelling van een trein
  • Helpt de treinbegeleider bij de sluiting van de deuren in de stations met veel reizigers of waar de perrons in een bocht liggen
  • Garandeert de veiligheid van de personeelsleden die de catering leveren in de internationale treinen
Wat is nu precies de rol van een onderstationschef?  Bijdrage aan de stiptheid
  • Voor het eerste vertrek: hij controleert de aanwezigheid van de treinbestuurder en treinbegeleider, checkt het werk van de schouwer en gaat na of er een remproef uitgevoerd werd
  • Volgt de aansluitingen op: hij organiseert de wachttijd van een trein met de ROR en RDV
  • Organiseert het werk van de rangeerders
  • Helpt personen met een beperkte mobiliteit bij het in- en uitstappen en begeleidt hen over de gelijkgrondse spoorovergangen
  • Begeleidt groepen die de trein nemen
  • Houdt toezicht op de koppeling van hogesnelheidstreinen
Wat is nu precies de rol van een onderstationschef?
Ambassadeur van het station
  • Beantwoordt vragen van klanten
  • Controleert of de aankondigingen in het station correct gebeuren. Hij kan ook bijkomende aankondigingen vragen
  • Rechtvaardigt vertragingen door een gesloten sein, reizigersbewegingen in het station, defecten...
  • Helpt klanten bij het gebruik van de verkoopautomaten
  • Bemant bij zwaar verstoord treinverkeer een mobiele infostand en deelt snacks uit aan klanten aan boord van een trein in nood
  • Begeleidt bij zwaar verstoord treinverkeer de reizigers naar andere vervoermiddelen of reserveert hotels

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.