Deze mannen en vrouwen met hun oranje kepie zijn de
sleutelfiguren voor NMBS op het terrein en één van onze
ambassadeurs bij onze klanten. Hun leitmotiv: altijd en
overal ten dienste staan van de klant.
NMBS
NMBS Transport telt 610 onderstationschefs in de 70 drukste stations.
Hun werkterrein: de perrons in het station en de bundels.
De 3 belangrijkste pijlers van hun job
|
Veiligheid in het station en op de perrons
- Houdt toezicht op de rangeringen en de remproeven
- Helpt bij de ontvangst van een trein op een deels bezet spoor
- Waakt over de veiligheid van het personeel dat in of vlakbij de sporen werkt
- Controleert de samenstelling van een trein
- Helpt de treinbegeleider bij de sluiting van de deuren in de stations met veel reizigers of waar de perrons in een bocht liggen
- Garandeert de veiligheid van de personeelsleden die de catering leveren in de internationale treinen
|
|
Bijdrage aan de stiptheid
- Voor het eerste vertrek: hij controleert de aanwezigheid van de treinbestuurder en treinbegeleider, checkt het werk van de schouwer en
gaat na of er een remproef uitgevoerd werd
- Volgt de aansluitingen op: hij organiseert de wachttijd van een trein met de ROR en RDV
- Organiseert het werk van de rangeerders
- Helpt personen met een beperkte mobiliteit bij het in- en uitstappen en begeleidt hen over de gelijkgrondse spoorovergangen
- Begeleidt groepen die de trein nemen
- Houdt toezicht op de koppeling van hogesnelheidstreinen
|
|
Ambassadeur van het station
- Beantwoordt vragen van klanten
- Controleert of de aankondigingen in het station correct gebeuren. Hij kan ook bijkomende aankondigingen vragen
- Rechtvaardigt vertragingen door een gesloten sein, reizigersbewegingen in het station, defecten...
- Helpt klanten bij het gebruik van de verkoopautomaten
- Bemant bij zwaar verstoord treinverkeer een mobiele infostand en deelt snacks uit aan klanten aan boord van een trein in nood
- Begeleidt bij zwaar verstoord treinverkeer de reizigers naar andere vervoermiddelen of reserveert hotels
|