Nieuw spoor 10 in station Gent-Sint-Pieters in dienst - 04 december 2015

Nieuw spoor 10 in station Gent-Sint-Pieters in dienst Op 7 december 2015 gaat het nieuwe spoor 10 in dienst. Aansluitend wordt het perronspoor 8 uit dienst genomen en het perron 7/8 heringericht. Dit alles om deze zone klaar te maken voor de bouw van een nieuw viaduct voor de sporen en perrons 9 en 8.

Perron 10

Het nieuwe spoor 10 wordt op 7 december 2015 in dienst genomen. Dit is een volgende stap in de vernieuwing van het station Gent-Sint-Pieters. Het perron is toegankelijk via drie tijdelijke trappen en een definitieve lift.

Het perron 10 is op een derde van zijn breedte beschikbaar tot het volgende viaduct is gebouwd. Dan wordt de aansluiting gemaakt met het perron 9. Het perron en de kleine overkapping langs de kant Brussel zijn al klaar over de volledige breedte. Het perron 10 is vergelijkbaar met perron 12 toen dit voor het eerst in dienst is gegaan eind 2012.

Reizigersinformatie en ticketautomaat

In de ruimte onder de nieuwe sporen zijn aankondigingsschermen voorzien. Voor het einde van het jaar komen er ook schermen met de dienstregeling en twee ticketautomaten onder de sporen 11-12. Dit is vooral interessant voor de reizigers die via het K. Mathildeplein het station binnenkomen. Om de doorgang voor de reiziger vlotter te maken, is er sinds eind september 2015 ook een rechtstreekse doorgang tussen de reizigerstunnel en de oude tramtunnel onder het perron 11/12.

Wat is de volgende fase?

  • Vanaf 7 december 2015 gaat spoor 8 uit dienst en start Infrabel met het verwijderen van de bestaande infrastructuur.
  • Begin januari 2016 start de aannemer met de afbraak van het perron 8, de onderliggende tunnels en met de afvoer van de grond tussen de tunnels. Zo wordt er ruimte gecreëerd om een viaduct te bouwen met kolommen en perronschalen voor de sporen 8 en 9.
  • In het voorjaar van 2016 worden de torenkranen teruggeplaatst op de werfzone aan het K. Mathildeplein om het materiaal te kunnen aanvoeren voor het bouwen van het nieuwe viaduct.
  • Eenmaal het nieuwe viaduct klaar is, kunnen perron 9 en perron 10 worden verbonden en krijgen de reizigers een 11 meter breed perron, met 2 roltrappen, 2 brede trappen en 2 liften.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.