Drie stoomtreinen klaar voor Train World - 02 mei 2013

stoomlocomotief

In de NMBS-werkplaatsen van Kinkempois en Gentbrugge zijn drie stoomlocomotieven in het nieuw gezet. Ze zijn bestemd voor het toekomstige spoorwegmuseum Train World. Vorig jaar in september zijn ze uit hun depot vertrokken. Het gaat om de locomotieven type 10, type 18 en type 51.

18 andere locomotieven staan nog in de wachtrij voor een restauratie. Het gaat over twee koninklijke rijtuigen, de locomotief type 12, een postwagen, een railbike, een motorwagen en meerdere rijtuigen in metaal en hout.

Type 18.051 “American”

Deze stoomtrein is gebouwd in Luik in 1905 in de werkplaatsen van de nv Saint-Léonard. Voor de bouw van type 18 stonden de Schotse locomotieven type “MacIntosh” van de Caledonian Railway model. De locomotieven haalden 120 km/u en werden gebruikt om de bloktreinen te trekken tussen Brussel en Antwerpen. De mooie lijnen van het voertuig en de blauwpaarse kleuren waren een kleine hommage aan dit Britse bedrijf. Bij de restauratie van de type 18 zal de locomotief opnieuw de chocoladebruine kleur krijgen die typisch was voor de Belgische Staatsspoorwegen van voor 1930.

Type 10.018 “Pacific”

Een locomotief die eveneens in Luik is gebouwd, in de werkplaatsen van Jonh Cockerill in Seraing. De type 10 dateert van 1912 en verzorgde de zware expresstreinen van Brussel naar Luxemburg en Verviers. De maximale snelheid in commerciële dienst bedroeg 120 km/u. De locomotief is in dienst gebleven tot in 1959 en zal in Train World geëxposeerd worden in de groene kleuren van de toenmalige NMBS.

Ambachtelijk werk

Stefan Creve, projectleider in CW Gentbrugge legt uit wat de restauratie inhoudt: “In CW Gentbrugge hebben we de renovatie van de oude locomotieven type 51 en type 18 voor onze rekening genomen. De twee locomotieven werden begin november met een grote vrachtwagen van Leuven overgebracht naar Gentbrugge. Daarna kon het werk aan de carrosserie beginnen: afwrijven, plamuren, afplakken, schilderen in de originele bruin/zwarte kleur, de sierlijntjes aanbrengen, koper reinigen… Het werk was echt wel ‘ambachtelijk’ te noemen. Onze ploeg deed dit met veel overgave voor en na het andere werk in de werkplaats. Eind februari was ons werk af en konden de locomotieven overgebracht worden naar Schaarbeek.”

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.