Een aantal voordelen

Hieronder vind je een aantal voordelen van het aanbod dat vanaf 13/12/2015 beschikbaar zal zijn (in overgangsfase tot 03/04/2016).

De beslissing van infrastructuurbeheerder Infrabel om de ingebruikname van de Schuman-Josafattunnel uit te stellen van december 2015 tot april 2016 heeft gevolgen voor de geplande aanpassingen van het vervoersplan op 13 december.

Vanaf 03/04/2016, zal de Schuman-Josafattunnel de spoorlijnen 161 Namen-Brussel, 124 Nijvel-Brussel, het zuidelijke deel van het ringspoor 26 met het noordelijke deel van het ringspoor 26 en Leuven en Mechelen verbinden, door het bedienen van de Europese wijk. Door het uitstellen van de ingebruikname van de tunnel wordt de geplande treindienst van de verbindingen IC17, IC27, S5 en S9 echter beïnvloed.


  logo offre S  Oorspronkelijk plan: IC17 en IC27

De IC-verbindingen IC17 (Dinant – Namen – Brussel-Luxemburg – Brussel-Schuman – Schaarbeek) en IC 27 (Charleroi-Zuid – Nijvel – Brussel-Luxemburg) zouden volgens de oorspronkelijke planning vanaf december via de Schuman-Josafattunnel rechtstreeks naar Brussel-Nationaal-Luchthaven doorrijden (met stop in Bordet).

Klik hier voor meer details over de kaart

In een overgangsfase tot april 2016 zullen deze verbindingen Brussel-Schuman en Brussel- Luxemburg nog steeds bedienen, maar vervolgens beide doorrijden tot Schaarbeek (zonder stop in de luchthaven en Bordet).

De amplitude (het aantal treinen per dag) van beide verbindingen wordt wel uitgebreid zoals gepland (4 extra treinen per dag voor elke verbinding).

Daarnaast heeft NMBS beslist om het S-aanbod – het voorstedelijk treinaanbod rond Brussel – in beperkte vorm in te voeren met tijdelijke aanpassingen totdat de tunnel effectief in dienst worden genomen.

Klik hier voor een schema van de overgangsfase.


 S9

Oorspronkelijk plan: LEUVEN - SCHUMAN - EIGENBRAKEL

  • Vanuit Leuven en Eigenbrakel rechtstreekse verbinding met het multimodale station Schuman
  • 17 minuten tijdswinst van Leuven → Schuman
  • Piekuurverbinding
Klik hier voor meer details over de kaart

Overgangsfase tot 03/04/2016

Tot april 2016 zullen de treinen vanuit Eigenbrakel door de recente aanpassingen evenwel maar rijden tot Brussel-Luxemburg, zoals vandaag. Brussel-Schuman wordt hierdoor dus niet bediend op dit traject.

Vanuit Landen-Leuven wordt de S9 omgeleid via Merode richting Schaarbeek, zoals vandaag. Deze treinen stoppen wel in Brussel-Schuman.

Wat wel zoals gepland vanaf 14 december in voege treedt, is dat zowel treinen uit Landen - Leuven als uit Eigenbrakel zullen stoppen in Mouterij. Het station van Delta zal niet meer worden bediend.

Klik hier voor een schema van de overgangsfase.


 S5

Oorspronkelijk plan: GERAARDSBERGEN - HALLE - SCHUMAN - MECHELEN

  • Om het half uur (Halle – Mechelen)
  • 10 minuten tijdswinst Mechelen → Brussel-Luxemburg
  • Rechtstreekse verbinding tussen Meiser, Evere, Bordet en Haren en het multimodale station Schuman
Klik hier voor meer details over de kaart

Overgangsfase tot 03/04/2016

Tot april 2016 blijft de S5 echter vanuit beide richtingen beperkt tot Brussel-Luxemburg, zoals vandaag. Hierdoor zullen deze treinen nog niet stoppen in Brussel-Schuman. De geplande stop in Mouterij blijft evenwel van toepassing vanaf december 2015 en dit zowel voor de treinen van de verbinding S5 vanuit Halle als vanuit Mechelen.

Wie de S5 neemt vanuit Mechelen, zal vanaf december wel nog uitzonderlijk kunnen op- en afstappen in Merode en Delta. Op dit traject (Mechelen - Brussel-Luxemburg) zal evenwel tijdelijk maar één trein per uur rijden in plaats van de geplande twee.

Wat wel vanaf december kan gerealiseerd worden zoals gepland, is dat bepaalde treinen van de verbinding S5 (in bovenstaande afbeelding S5a) zullen vertrekken uit Edingen en tijdens de spits uit Geraardsbergen.

Klik hier voor een schema van de overgangsfase.


 S4

AALST - SCHUMAN - MERODE - VILVOORDE

  • Nieuwe piekuurverbinding
Klik hier voor meer details over de kaart



Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.