Uitstalraam van het verleden, het heden en de toekomst van de wereld van de trein - 17 september 2012

Logo NMBS holding

Schaarbeek, 14 september 2012. België, de spoorwegpionier op het Europese vasteland, krijgt eindelijk een volwaardig treinmuseum. Maar wel één dat niet alleen terugkijkt, maar de rol en de toekomst van de trein in de samenleving tot leven brengt. De NMBS-Holding brengt de waardevolste stukken van haar historisch erfgoed samen, maakt haar collectie op één plek toegankelijk voor het publiek en rationaliseert in één klap het beheer. Vandaag is de collectie immers verspreid over vijf sites. Train World brengt op de site nabij het historische station Schaarbeek hulde aan de rijke geschiedenis van de trein, maar benadrukt meteen de cruciale rol die de spoorwegen onverminderd blijven spelen. De wereldvermaarde tekenaar François Schuiten, zelf een Schaarbekenaar, tekent voor de scenografie. De opening van Train World is gepland in 2014.

Het is eindelijk zover: de werkzaamheden voor de bouw van Train World gaan in oktober van start. Train World zal de wereld van de trein in het verleden, heden en de toekomst tastbaar maken. Het verhaal van de trein in België is een uniek stuk vaderlandse geschiedschrijving, een verhaal waarvan het einde menigmaal werd voorspeld, maar dit verhaal is ondertussen actueler dan ooit, met nog heel veel hoofdstukken in het vooruitzicht.

De eerste spoorlijn op het Europese continent werd ingewijd op 5 mei 1835 tussen Brussel en Mechelen. Brussel was daarmee de eerste hoofdstad van de wereld die werd bediend door een trein. De betekenis van de trein voor de ontwikkeling van België kan niet worden overschat, zowel op technologisch, economisch als sociaal vlak. In tegenstelling tot de meeste andere Europese landen beschikt België nochtans niet over een museum die naam waardig, ondanks de rijke collecties.

De NMBS-Holding is verantwoordelijk voor het zorgvuldig bewaren en valoriseren van het historisch patrimonium, maar heeft evengoed de opdracht om het spoorvervoer te promoten. Train World is een uitgelezen kans om die objectieven te linken. De auto-industrie heeft de kracht van een museum als PR-middel voor zijn producten en hun beleving en een manier om de klanten aan zich te binden al lang ontdekt. Train World wordt dan ook een onschatbaar instrument om de wereld van de trein in een aantrekkelijk daglicht te plaatsen en een emotionele dimensie toe te voegen aan het reizen per spoor. Het zal ook de rol van de spoorwegen als cruciale factor in de mobiliteit versterken.

Tot vandaag is de collectie verspreid over vijf sites. Door de verzameling van de meest waardevolle stukken in het centrum van het land wordt de collectie niet alleen veel toegankelijker voor het publiek en onderzoekers, het laat toe een aantal andere projecten uit te voeren. In Leuven komt op de site van de bewaarplaats een parking, in Mechelen moet museum de Mijlpaal wijken voor de spoor-bypass, in Brussel-Noord zal de locatie van het voormalige museum worden gebruikt voor dienstverlening aan de reizigers zoals winkels en kantoren. De bewaarplaatsen van Schaarbeek en La Louviere zijn in zo’n slechte staat dat zij onbruikbaar zijn geworden. Train World zal verrijzen naast de eerste spoorlijn in België in Schaarbeek. Het wordt een modern uitstalraam van de spoorwegen van vandaag en een sensibiliseringsmiddel van de komende generaties voor de trein.

De grote hal van het oude stationsgebouw van Schaarbeek uit 1913 zal dienst doen als ontvangsthal van Train World. Daarnaast wordt een industrieel gebouw dat refereert aan de typische spoorwegwerkplaatsen opgetrokken. De restauratie van het oude stationsgebouw en de bouw van het nieuwe gebouw is toevertrouwd aan dochteronderneming Eurostation, die op zijn beurt Paul Lievevrouw aantrok. Voor de scenografie wordt beroep gedaan op Expoduo en de bekende tekenaar François Schuiten, zelf een Schaarbekenaar, maar vooral een gepassioneerd liefhebber van treinen en hun universum. Op het project (restauratie van het historische stationsbouw, de bouw van een nieuw museumgebouw, aanleg van de omgeving, museografie) plakt een kostenplaatje van 20,5 miljoen euro. Train World wordt een nieuw visitekaartje van België waarop iedere burger trots mag zijn.

Een ontdekkingstocht

Train World wordt geen klassiek spoorwegmuseum. Het is ontworpen als een spannende opeenvolging van decors die de geschiedenis van de spoorwegen in België en Europa uitbeelden, vanaf de Belgische pionierstijd tot de rol van het spoor in de toekomst. De bezoeker wandelt doorheen de evolutie van de spoorwegen en ontdekt zo haar vernuftige technologische evolutie, het amalgaam van beroepen dat ermee is verbonden, de ontwikkeling van steden, industrie en economie, maar ook de diepgaande invloed die ze op de mobiliteit en de maatschappij heeft gehad.

Aspecten als het vervoer, de trein, de reiziger, de infrastructuur, aerodynamica, technologieën van morgen, duurzame ontwikkeling en zelfs utopieën zullen worden opgeroepen door een voortdurende wisselwerking tussen scenografie, architectuur en site.

Jong en oud zullen er meer dan 175 jaar geschiedenis van de spoorwegen in België en Europa kunnen ontdekken, van de oudste Belgische locomotief tot de nieuwste spitstechnologische trein. Naast een collectie van rollend materieel etaleert het museum ook heel wat spoorwegobjecten, de meest representatieve archiefstukken, foto’s en filmmateriaal. Dit alles in een interactief en flexibel aanpasbaar decor. Bezoekers ondernemen als het ware een spannende ontdekkingsreis doorheen het spoorweguniversum. Ze kunnen er zien, horen, voelen en beleven.

Meer dan een museum

Momenteel worden verscheidene rijklare historische stoom- en dieseltreinen gebruikt voor feestelijke gelegenheden en op vraag van derden. Deze ritten met historisch treinmaterieel lokken altijd veel geïnteresseerden. In de toekomst zullen ze onderdeel uitmaken van de activiteiten van Train World.

Door de samenwerking met de toeristische spoorwegverenigingen, is het mogelijk om andere treinen die tot de rijke collectie van het historisch erfgoed van de Belgische spoorwegen behoren, te bewaren, in goede staat te (her)stellen en aan het grote publiek te tonen.

De meest waardevolle en unieke stukken worden in Train World tentoongesteld. Ander treinmaterieel en andere interessante stukken, worden aan Belgische spoorwegverenigingen geschonken. De verenigingen zullen dit materiaal herstellen en ter beschikking stellen van Train World voor wisselende exposities. Daardoor zijn de verenigingen niet meer verplicht om hun materiaal aan te kopen in het buitenland. Dit betekent met andere woorden een grote verrijking voor het Belgische patrimonium, dat op deze manier wordt hersteld en opengesteld.

Naast de rijke collectie van treinen en objecten bestaat er ook een groot archief met foto’s, films, affiches, documentatie… Al dit roerende erfgoed wordt momenteel in kaart gebracht zodat dit online raadpleegbaar is en het publiek commentaren en verhalen, eigen objecten en foto’s kan toevoegen. Op die manier komt een interessante dialoog tot stand over dit erfgoed.

Samen met de diverse verenigingen wordt een uitgebreide publieks- en vrijwilligerswerking Train World opgezet, om zo de kennis van de geschiedenis van de spoorwegen te inventariseren en uit te breiden.

Naast zijn museale functie, zijn roeping als studiecentrum en zijn ludieke en leerrijke dimensie, wordt Train World een originele locatie voor het organiseren van officiële, culturele of commerciële evenementen, voor opnames, recepties, defilés, banketten...

Gratis ontbijt voor de buurtbewoners

Zondagmorgen 16 september nodigt Train World de buurtbewoners en de inwoners van Schaarbeek tussen 10 en 12.30 uur uit voor een gratis buurtontbijt op het bouwterrein van het toekomstige museum, naast het stationsgebouw van Schaarbeek.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.