Nieuwe rekruteringscampagne voor de NMBS-Groep - 23 februari 2011

Logo NMBS holding

Solliciteer per sms! De NMBS-Groep lanceert een nieuwe communicatiecampagne voor de aanwervingen. Het doel is om in 2011 1300 personen aan te werven om een antwoord te bieden op het blijvende succes van de spoorwegen en de pensioneringen op te vangen. Er worden opnieuw medewerkers gezocht voor de operationele beroepen van de spoorwegen: treinbestuurders en –begeleiders. Veel aandacht in de campagne gaat ook naar de knelpuntberoepen zoals technici en ingenieurs. De NMBS-Groep pakt ook uit met een technologische vernieuwing: kandidaten worden uitgenodigd per sms contact te nemen.

Tegen 2020 zullen bijna 20.000 personeelsleden van de NMBS-Groep met pensioen zijn. Er is dus veel vers bloed nodig. Tot enkele jaren geleden werden vooral medewerkers voor de operationele beroepen bij het spoor gezocht: treinbegeleiders en –bestuurders, bestuurders rangeringen… Vandaag spitsen de campagnes zich naast de traditionele spoorwegberoepen ook toe op twee duidelijk gedefinieerde profielen: technici (elektromecaniciens, technici spoorwerken, technici gebouwen en kunstwerken) en ingenieurs (burgerlijk en industrieel). Het gaat om twee profielen (zes beroepen uit de Belgische top tien van knelpuntberoepen) waarvoor er moeilijk kandidaten te vinden zijn en waarvoor de vraag op de arbeidsmarkt groot is. Jaarlijks studeren er bijvoorbeeld maar 2000 afgestudeerde ingenieurs af, terwijl er op de arbeidsmarkt vraag is naar 4500 ingenieurs “De troeven om te werken bij de NMBS-Groep evolueren ook,” vertelt Mireille Protin, Recruitment Manager bij de NMBS-Groep. Voorop stond de werkzekerheid: de heropleving van de economie zal de concurrentie bij knelpuntberoepen verhogen en stabiliteit wordt dus minder belangrijk. De nieuwe campagne legt dus het accent op troeven die vaak worden genoemd in enquêtes: het salaris, financiële stabiliteit, de verhouding tussen werk en privéleven, de werkomgeving, teamwork, het grote aantal voorgestelde beroepen en de carrièremogelijkheden. Het beoogde publiek is zeer divers: mannen en vrouwen, nieuwe Belgen, jonge of meer ervaren mensen… De NMBS-Groep wil hen overtuigen met een moderne campagne, en acties in technische scholen, op jobbeurzen en door promotie door de eigen personeelsleden. De grote middelen worden ingezet: de campagne loopt in de stations, op radio en televisie en in de cinema. Geïnteresseerden worden uitgenodigd om zich in te schrijven via de website www.despoorwegenwervenaan.be. Op de affiches in het station en op het einde van de reclamespots in de filmzalen wordt uitgenodigd om een gratis sms te versturen om de gewenste informatie rechtstreeks te ontvangen. Solliciteren per sms, dé nieuwigheid van deze campagne. Verleden jaar werd een andere nieuwigheid, “refer a friend”, met succes ingevoerd in de rekruteringscampagne. Die bestaat erin dat personeelsleden van de NMBS-Groep een kandidaat in de grootste knelpuntberoepen kunnen aanbrengen uit hun familie-, kennissen- of vriendenkring en een premie van 500 euro opstrijken als die persoon ook werkelijk wordt aangeworven en na een jaar nog op post is. Meer dan 900 kandidaten werden al aangebracht, waaronder 250 met een profiel dat overeenstemt met een van de knelpuntberoepen (allerhande technici en ingenieurs). Het objectief van de aanwervingcampagne is om dit jaar 1300 personen aan te werven.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.