Stiptheidsverslag binnenlands reizigersverkeer: augustus 2015 - 29 september 2015

logo NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste stiptheidscijfers die spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel en spooroperator NMBS maandelijks op hun website plaatsen. De informatie betreft onder andere de stiptheid van het binnenlands reizigersverkeer, het aantal verzekerde aansluitingen, afgeschafte treinen en de verdeling van de verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen.

De verslagen van Infrabel en NMBS zijn respectievelijk consulteerbaar via:

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Augustus 2014
Augustus 2015
Zonder neutralisatie 93,0% 94,5%
Met neutralisatie 96,7% 98,0%
Rekening houdend met het aantal reizigers 92,2% 93,6%
Gemeten over het hele treintraject 91,7% 92,8%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 92,0% 93,7%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Augustus
2014
Augustus
2015
90,0% 91,4%

3. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land volgt Infrabel op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel) 

4. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel  

5. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  Augustus 
2014
Augustus 
2015 
Aantal afgeschafte treinen 
1.144 872
Percentage van het totale aantal treinen 
1,1% 0,9%

6. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen

Verantwoordelijkheid voor vertragingen

Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen

Verantwoordelijkheid voor afgeschafte treinen

7. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • 06/08/2015 - Lijn 0/6 - Defect locomotief - Brussel-Centraal (1092 min.)
  • 12/08/2015 - Lijn 15 - Aanrijding slagboom overweg door wegvoertuig - Herentals (1246 min.)
  • 19/08/2015 - Lijn 21A - Grote toeloop reizigers ten gevolge van festival pukkelpop - Kiewit (1584 min.)
  • 21/08/2015 - Lijn 50A - Defect locomotief - Y. Sint-Katherina-Lombeek (1796 min.)
  • 31/08/2015 - Lijn 50 - Boom in het spoor ten gevolge van hevig onweer - Aalst (1080 min.)

8. Bijzondere gevallen

Als gevolg van een valse bommelding in het station Antwerpen-Centraal op 19 augustus werden 41 treinen afgeschaft.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.