Bouw nieuwe fietshelling aan Leuvense stationstoegang Martelarenplein - 15 januari 2015

logo NMBS Leuven, 15 januari 2015. Vanaf 19 januari start de bouw van een nieuwe toegang voor voetgangers en fietsers aan het Martelarenplein. De huidige metalen toegangstrap naast het seinhuis biedt de talrijke gebruikers onvoldoende capaciteit. De steile trap maakt het voor fietsers lastig om comfortabel op en af de voetgangersbrug te geraken. De naastgelegen lift is bovendien bedoeld voor reizigers met beperkte mobiliteit maar fietsers maken ten onrechte gebruik van deze kleine lift.

Strikte minderhindermaatregelen voor fietsers aan voetgangersbrug

Om deze hectische toestand op te lossen, komt aan het seinhuis een ruime toegangstrap en fietshelling met gemakkelijke hellingsgraad. Deze sluit aan op de esplanade voor het stadskantoor. Voetgangers kunnen gebruik maken van een nieuwe brede trap die de huidige metalen trap vervangt. Hierdoor krijgen voetgangers, fietsers en reizigers met beperkte mobiliteit elk de gepaste mogelijkheden om van het Martelarenplein de voetgangersbrug te bereiken. Bij het project hoort ook de bouw van publiek sanitair dat toegankelijk zal zijn vanop het Martelarenplein. Dit vervangt de tijdelijke toiletcontainer aan de kant van het busstation die zal verdwijnen.

75% van het budget van ruim twee miljoen euro is voor rekening van de NMBS. De stad Leuven betaalt 25%. Omdat de bouw gefaseerd verloopt, vergt de uitvoering twee jaar. Mogelijk kan voordien al een gedeelte van de nieuwe voetgangerstrap in gebruik worden genomen.

De noodzakelijke afbraak van de huidige toegangstrap beperkt drastisch de mogelijkheid om op de voetgangersbrug te geraken. Rond de toegang aan het Martelarenplein naar de trap staat vanaf vrijdag 16 januari een werfafsluiting. Alleen via perron één kunnen reizigers met beperkte mobiliteit en voetgangers nog gebruik maken van de lift om van en naar de perronsporen te gaan. Voor fietsers is de voetgangersbrug verboden terrein, wat duidelijk staat aangegeven aan het Martelarenplein en aan het Bovenplein. Tweewielers moeten gebruik maken van de brede onderdoorgang tussen het Benedenplein kant Kessel-Lo en het busstation kant stadscentrum Leuven.

Leuven is met z’n 34.000 dagelijkse instappende reizigers één van de drukste stations van het land. In de studentenstad kiezen veel treingebruikers multimodaal voor de fiets en parkeren in het fietspunt van de NMBS onder het stadskantoor.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.