Nieuw vervoersplan gaat van start - 12 december 2014

logo NMBS

Vanaf zondag 14 december rijden alle treinen anders

Zondag 14 december treedt het nieuwe vervoersplan van NMBS in voege. Voor de klant wordt het wennen, want voor iedere individuele reiziger betekent dit kleine of grotere wijzigingen in zijn dagelijkse gewoonten.

Het nieuwe vervoersplan komt er om beter in te spelen op de veranderde mobiliteitsbehoeften van de reizigers. De bestaande dienstregeling dateert namelijk van 1998. Bovendien is het aantal reizigers ondertussen fors gestegen (+70%), zijn de werkzaamheden aan de infrastructuur verdubbeld en zijn veiligheidssystemen en – procedures versterkt. NMBS streeft met dit nieuwe vervoersplan ernaar om de reizigers een meer betrouwbare dienstverlening te bieden met meer realistische reistijden en een betere spreiding van de treinen.

Er werd een ongeziene communicatie-campagne gevoerd over het dit nieuwe vervoersplan. Zo organiseerde de spoorwegmaatschappij (regionale) consultatierondes voor politieke vertegenwoordigers, vertegenwoordigers van reizigers en personeel. Ook de reizigers konden de afgelopen maanden niet voorbij deze communicatie heen in de media, de treinen en de stations… Een indicatieve routeplanner is sinds juli beschikbaar en wie de definitieve dienstregeling wil consulteren kan dit al sinds september via de website www.nmbs.be . Blauwe affiches met de nieuwe dienstregeling hangen sinds begin december in de stations. Die worden zaterdagnacht vervangen door de gekende gele affiches. Daarnaast werden ondertussen enkele honderdduizenden lijnfolders in de stations verdeeld. Deze kunnen ook gedownload worden via de site. De voorbije weken was daarenboven een verhoogde aanwezigheid van personeel in de stations om de reizigers zo goed mogelijk te informeren over de aanpassingen. Ook dinsdagochtend zal dit het geval zijn.

Ook voor het NMBS-personeel is dit een belangrijke lancering, waaraan maanden en zelfs jaren voorbereiding vooraf ging. Zondag kan dit nieuwe vervoersplan pas echt in de praktijk omgezet worden. Alles moet hiervoor in één enkele nacht veranderen. Zo moeten locomotieven, rijtuigen en motorstellen op de nieuwe startpositie staan, waarbij de staking van afgelopen donderdag de voorbereidingen niet geholpen heeft. Daarnaast dienen de treinbegeleiders en treinbestuurders voor het eerst hun nieuwe werk- en rijschema’s te volgen. Ook voor de vele omroepers, dispatchingpersoneel en ander operationeel personeel zoals in de seinposten vergt dit een grote aanpassing en inzet.

Om dit alles in goede banen te leiden, zal meer personeel in de stations, het centrale verkeerscentrum en de spoorbundels (waar de treinen worden samengesteld en klaargezet) aanwezig zijn. Er zal nauwgezet opgevolgd worden hoe het treinverkeer verloopt en of de geplande capaciteit van de treinen voldoet. Want uiteindelijk kan pas na de start van dit nieuwe vervoersplan blijken voor welke trein de reiziger precies kiest om zich te verplaatsen.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.