NMBS informeert reiziger via Twitter - 24 oktober 2013

1ste tweet Reizigers willen snel geïnformeerd worden over gebeurtenissen die hun reisweg kunnen beïnvloeden. Door middel van een eigen Twitter-account wil NMBS die stijgende vraag naar real time reizigersinformatie opvangen. Vanaf vandaag schiet het Twitter-team van NMBS elke weekdag de reiziger te hulp.

NMBS is sinds donderdagochtend 24 oktober actief op Twitter*. Reizigers kunnen de NMBS-account “@NMBS” op Twitter volgen en op die manier op de hoogte gebracht worden van gebeurtenissen die hun reisweg beïnvloeden.

Het Twitter-team beantwoordt tevens in real time, en dat tussen 6 en 22 uur, concrete vragen over gebeurtenissen op het net of de dienstverlening van NMBS. Meer algemene vragen over NMBS worden eveneens behandeld. Alle vragen worden in de mate van het mogelijke beantwoord, op basis van de beschikbare informatie. Belangrijk is wel dat de Twitter-dienstverlening bovenop de gebruikelijke kanalen van de klantendienst komt. “Reizigers hebben recht op snelle en correcte informatie over hun reisweg en de dienstverlening van NMBS. Via Twitter wil NMBS nog sneller inspelen op de verzuchtingen van onze klanten. Dit is voor NMBS een zeer belangrijke stap die de klant nog meer centraal stelt in onze dienstverlening,” zegt Marc Descheemaecker, Gedelegeerd bestuurder van NMBS.

Bij het opstarten van de eigen Twitter-account is NMBS niet over een nacht ijs gegaan. De voorbereidingen zijn al geruime tijd aan de gang. In de loop van dit proces werden verschillende “ambassadeurs” geraadpleegd, waaronder @StationschefBMO, gezien zijn positieve ervaringen op het vlak van sociale media.

De populariteit van Twitter gaat hand in hand met de explosieve groei van het gebruik van smartphones en tablets. Om u een idee te geven: in 2012 werden liefst 91.400 berichten op Twitter (“tweets”) aan NMBS gewijd, een slordige 250 tweets per dag.

De Twitter-account komt bovenop andere inspanningen van de spoorwegonderneming om haar klanten rechtstreeks te informeren, onder andere via een mobiele site (m.nmbs.be) die beschikt over een geïntegreerde routeplanner, en de lancering van de populaire app die reisadvies verschaft op basis van de actuele positie (via GPS.)

Meer details over het nieuwe Twitter-account vindt u op de website

 

* Twitter is een populair sociaal mediaplatform waarvan het aantal gebruikers wereldwijd sinds 2010 vertienvoudigd is tot meer dan 200 miljoen actieve gebruikers, waarvan naar schatting zo’n 500.000 accounts in België.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.