NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit - 31 augustus 2017

logo nmbs

Vanaf 4 september kortere reservatietijd in 41 grotere stations

NMBS verdubbelt het aantal stations waar treinreizigers met beperkte mobiliteit tot drie uur voor het vertrek persoonlijke assistentie kunnen reserveren. Vanaf maandag 4 september 2017 is dit mogelijk in 41 stations, in vergelijking met 18 nu. NMBS wil zo de dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit gevoelig optrekken.

NMBS verbetert continu de toegang tot haar stations en treinen voor personen met beperkte mobiliteit. In 131 van de 550 stations en stopplaatsen kunnen zij rekenen op persoonlijke assistentie om in of uit de trein te stappen. Tot 2016 dienden dergelijke aanvragen 24 uur op voorhand te worden gereserveerd, om een gegarandeerde en volledige assistentie aan te kunnen bieden over heel het traject (inclusief overstap- en eindstation). Begin 2016 werd die reservatietermijn voor een reis tussen 18 (1) grotere stations onderling ingeperkt tot drie uur. Vanaf 4 september 2017 komen daar nog eens 23 (2) stations bij.

De voorwaarden voor deze kortere reserveringstijd zijn dat het gaat om een rechtstreekse treinverbinding (dus zonder overstap) tussen twee van de 41 stations en dat de treinrit ten vroegste om 6.30 uur begint en voor 21 uur eindigt. Op die manier kan het stationspersoneel tijdig tussenkomen. Voor assistentie buiten deze periode blijft de reservatietijd van 24 uur van kracht om de mobiele assistentieteams te kunnen inplannen. Het aantal vragen voor assistentie vóór 6.30 uur en na 21 uur is zeer beperkt. NMBS zal er ook voor zorgen dat de huidige dienstregeling er voor de betrokken klanten niet op achteruit zal gaan.

Dankzij de uitbreiding van de maatregel zal de overgrote meerderheid van de reizigers kunnen genieten van de kortere reservatietijd. Twee derde van de reizigers neemt op een weekdag de trein in één van de 41 stations. NMBS communiceert deze uitbreiding naar al haar reizigers, met in het bijzonder de reizigers op wie de uitgebreide dienstverlening van toepassing is. Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld met een brochure, die ook in braille beschikbaar is. NMBS heeft voor de uitbreiding van deze maatregel de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap en het Raadgevend Comité voor de Treinreizigers geconsulteerd.

In 2016 werden via het Contact Center van NMBS meer dan 53.000 aanvragen gedaan voor assistentie aan personen met beperkte mobiliteit. Dat is veertig procent meer dan vijf jaar geleden. Eén aanvraag slaat doorgaans op meerdere interventies. Zo kan een pendelaar die ’s morgens naar zijn werk reist en ’s avonds opnieuw naar huis doorgaans rekenen op vier interventies (zowel ’s morgens als ’s avonds in het vertrek- en aankomststation).

1 Antwerpen-Centraal, Bergen, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, Gent-Sint-Pieters, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Luik-Guillemins, Mechelen, Namen, Oostende en Sint-Niklaas

2 Aarschot, Aarlen, Blankenberge, Brussels Airport – Zaventem, De Panne, Doornik, Genk, Gent-Dampoort, ’s Gravenbrakel, La Louvière-Sud, Libramont, Lier, Lokeren, Louvain-La-Neuve, Marloie, Mol, Nijvel, Ottignies, Oudenaarde, Rochefort-Jemelle, Turnhout, Verviers-Centraal en Zottegem

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.