NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit - 20 juni 2017

nmbs logo NMBS wil het aantal stations waar persoonlijke begeleiding voor personen met beperkte mobiliteit tot drie uur op voorhand kan worden gereserveerd, verdubbelen. In totaal zullen vanaf september 40 grotere stations dergelijke dienstverlening aanbieden, in vergelijking met 18 nu. Op die manier wil NMBS de dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit gevoelig optrekken.

Vanaf september kortere reservatietijd in 40 grotere stations

NMBS wil de toegang tot haar stations en treinen voor personen met beperkte mobiliteit gestaag verbeteren. In 131 van de 552 stations en stopplaatsen kunnen zij rekenen op persoonlijke assistentie om op of af de trein te stappen. Tot 2016 dienden dergelijke aanvragen 24 uur op voorhand te worden ingediend, om een gegarandeerde, volledig assistentie aan te kunnen bieden doorheen gans het traject (inclusief overstap- en eindstation). Voor vervoer tussen 18 grote stations 1 onderling werd die reservatietermijn sindsdien ingeperkt tot drie uur. Vanaf september komen daar nog eens 22 stations 2 bij.

Voorwaarde is wel dat het voor alle 40 stations om aanvragen voor rechtstreekse verbindingen (dus zonder overstap) gaat tussen die zelfde stations en dat de treinreis zelf ten vroegste om 6.30 uur begint en ten laatste om 21 uur eindigt. Op die manier kan het stationspersoneel tijdig tussenkomen. Voor assistentie buiten deze tijdsperiode blijft de reservatieregeling van 24 uur van kracht om de mobiele assistentieteams op tijd te kunnen inplannen. Het aantal vragen voor assistentie vóór 6.30 uur en na 21 uur is zeer beperkt. NMBS zal er voor zorgen dat de huidige dienstverlening er voor de betrokken klanten niet op achteruit zal gaan.

Door de uitbreiding van de maatregel zal de overgrote meerderheid van het betrokken cliënteel kunnen genieten van de verminderde reservatietijd. Twee derde van de reizigers maakt tijdens weekdagen gebruik van de vermelde stations.

NMBS zal de uitbreiding van de maatregel voor advies voorleggen aan de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap en het Raadgevend Comité voor de Treinreizigers.

Via het contact center werden in 2016 bijna 42.000 aanvragen voor assistentie aan personen met beperkte mobiliteit gedaan. Dit is 40 procent meer dan 5 jaar geleden. Een dossier slaat doorgaans op verschillende interventies in meerdere stations. Zo kan een hulpbehoevende pendelaar die zonder overstap ’s morgens naar zijn werk reist en ’s avonds terug naar huis pendelt, in veel gevallen rekenen op vier verschillende interventies.

 

1 Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, Gent-Sint-Pieters, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Sint-Niklaas, Charleroi-Zuid, Luik-Guillemins, Bergen en Namen.

2 Aarschot, Aarlen, Blankenberge, ‘s Gravenbrakel, Brussels Airport – Zaventem, De Panne, Genk, Gent-Dampoort, Marloie, Jemelle-Rochefort (zone Marloie), La Louvière-Sud, Libramont, Lier, Lokeren, Louvain-La-Neuve (zone Ottignies), Mol, Nijvel, Ottignies, Oudenaarde, Doornik, Turnhout, Verviers-Centraal en Zottegem

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.