Een derde van de NMBS-vloot uitgerust met nieuwe schermen - 06 maart 2018

ogo nmbs

Inhoud van de schermen verrijkt en in realtime aangepast

Om de informatie aan de reiziger te verbeteren, verrijkt NMBS de inhoud van de informatieschermen aan boord van haar Desiro-treinen. De vernieuwde schermen moeten een realtimecommunicatie mogelijk maken tijdens het volledige traject van de trein. Momenteel beschikken bijna alle Desiro-treinen, die vooral rijden op het S-net en elke dag zo’n 260.000 reizigers vervoeren, over de schermen met de verrijkte inhoud: een duidelijkere lay-out, realtime-informatie over aansluitingen en eventuele storingen en een overzicht van de verschillende diensten en faciliteiten in elk station.

De constante verbetering van haar reizigersinformatie is een prioriteit voor NMBS. De informatieschermen zijn daarvan een concrete verwezenlijking: meer dan vier op de vijf Desiro-treinen zijn al uitgerust met de informatieschermen waarvan de inhoud in realtime wordt geactualiseerd, en dat tijdens de volledige duur van het traject. De rest van de treinen volgt in de loop van de volgende weken.

Dankzij de nieuwe lay-out zullen de aansluitingen en eventuele vertragingen in realtime worden weergegeven. NMBS werkt ook aan een realtimeweergave van de werkzaamheden aan de sporen. De informatie over de infrastructuurwerken zal enkel worden getoond op de betrokken treinen en dat zolang er hinder is voor de reizigers.

Bovenop die informatie tonen de schermen ook de diensten en faciliteiten in het station (zoals de aanwezigheid van parkeerplaatsen, metro, tram, bus, taxi, winkels en restaurants). Binnenkort wordt ook getoond of het station toegankelijk is voor personen met beperkte mobiliteit. Ook commerciële informatie voor de reizigers, bijvoorbeeld over evenementen die in de buurt van het station plaatsvinden (bijvoorbeeld bijkomende treinen naar festivals en concerten of tentoonstellingen in de stations) en commerciële informatie over speciale tarieven (bijvoorbeeld voor het weekendbiljet) zal in de nabije toekomst via de schermen worden gecommuniceerd.

Verbeterde informatie op alle kanalen

Om de kwaliteit van de reizigersinformatie te verbeteren, worden ook andere projecten ontwikkeld. Zo komt er een digitale en interactieve kaart van het spoornet waarop de reizigers in realtime de positie van elke trein kunnen zien. Er komt ook een nieuwe website en een verbetering en uniformisering van de realtime-informatie over de dienstregeling van de treinen op de verschillende kanalen (via de website, de app en in de stations). Brussel, 6 maart 2018

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.