MOBIB-kaart

NMBS lanceert de chipkaart voor abonnementshouders

NMBS is gestart met het vervangen van de 'papieren' abonnementen door een totaal nieuwe MOBIB-kaart. Deze chipkaart is zo groot als een bankkaart, en verzamelt de verschillende abonnementen van de reiziger.

Opgelet! De halftijdse treinkaarten, Campuskaarten en complexe treinkaarten (met een VIA-reisweg of antenne) zijn niet betrokken. Die blijven bestaan in het papieren formaat.

Wat is een MOBIB-kaart?

Dit is een chipkaart die werkt volgens de technologie die al gebruikt wordt door MIVB. De kaart wordt uitgegeven door NMBS, maar ook door MIVB, TEC en De Lijn. De kaart kan verschillende abonnementen van verschillende vervoersmaatschappijen bevatten. De kaart op zich is echter geen abonnement, maar enkel de ‘drager. ‘

Voordelen voor de werkgever en de werknemer

  • De abonnementen van NMBS, MIVB, TEC en De Lijn kunnen worden opgeladen op één drager. Op termijn zult u ook abonnementen van de andere vervoersmaatschappijen op de chipkaart kunnen plaatsen.
  • Als uw werknemer een gepersonaliseerde MOBIB-kaart heeft van MIVB, kan hij/zij ook het NMBS-abonnement hierop plaatsen.
  • In geval van verlies of diefstal kan uw werknemer de kaart onmiddellijk laten blokkeren en kan hij/zij aan het loket gratis een nieuwe kaart halen. Alle geldige abonnementen worden er direct opnieuw op geplaatst.
  • Het traject van uw werknemer verandert? U betaalt geen maakloon meer aangezien er geen nieuwe moederkaart nodig is.
  • Het abonnement voor de betaalparking, beheerd door NMBS (B-Parking), kunt u ook op uw MOBIB-kaart laden
  • Aanvragen voor blokkeringen en/of terugbetalingen van een abonnement doet u met een aanvraag via een contactformulier op deze site. U moet dus als werkgever het vervoersbewijs van de werknemer niet meer terugsturen naar NMBS (dit geldt niet voor abonnementen in papieren formaat)
  • U kunt het ook gebruiken voor je abonnement Cambio of Villo

Welke werknemers schakelen over naar de MOBIB-kaart?

Iedereen die een NMBS-treinkaart heeft op papier. Dit geldt ook voor gecombineerde treinkaarten. Een paar dagen voor het einde van de geldigheidsduur van zijn abonnement, kan de werknemer terecht aan een loket naar keuze. Hij brengt zijn abonnement, zijn elektronische identiteitskaart en € 5 mee voor de aanmaak van de MOBIB-kaart (enkel indien de werkgever deze kost niet op zich neemt).

Alle nieuwe abonnees (bv. nieuwe personeelsleden) ongeacht de gewenste geldigheidsduur van het abonnement (jaar, trimester, maand). De nieuwe abonnee kan langskomen aan een loket naar keuze. Hij brengt zijn elektronische identiteitskaart mee, eventueel € 5 voor het maken van de kaart en het attest van de werkgever.

In beide gevallen is er geen kost voor de aanmaak van de kaart indien de werknemer al een gepersonaliseerde kaart heeft (uitgegeven door NMBS of een andere operateur).

En voor een nieuwe aanvraag?

Nieuwe werknemers die een abonnement willen, komen langs aan een loket naar keuze met hun identiteitskaart en een attest van de werkgever. Dan wordt hun persoonlijke MOBIB-kaart aangemaakt waarop het abonnement kan geplaatst worden. Dit geldt voor alle nieuwe abonnementen, ongeacht de geldigheidsperiode van het abonnement.

Hoe kan een werknemer die een MOBIB-kaart heeft zijn abonnement vernieuwen?

Online

Via zijn MyNMBS account kan hij snel en eenvoudig het abonnement vernieuwen.

Voor een NMBS-abonnement kan hij het abonnement vernieuwen tot op de gewenste startdatum (vooraleer zijn eerste reis)

Voor een NMBS-abonnement gecombineerd met MIVB, TEC of De Lijn kan hij het abonnement vernieuwen tot 5 dagen voor de gewenste startdatum.

Let op: Vanaf 21 april 2015 kunnen de supplementen TEC van het gecombineerd abonnement op de MOBIB-kaart geplaatst worden. Voor een verlenging van zijn abonnement na deze datum, dient uw werknemer zich naar het loket in een station naar keuze te begeven, dit voor de eerste vernieuwing. Volgende vernieuwingen kan hij opnieuw aan de automaten in het station of online via My NMBS. 

Een transfer van het supplement TEC naar de MOBIB-kaart vereist geen werkgeversattest voor werkgevers met een derdebetalersovereenkomst met NMBS.

Een nieuwe validering kan ten vroegste 31 dagen voor de gewenste startdatum aangevraagd worden.

In het kader van een derdebetalersovereenkomst kunt u als werkgever op elk moment aangeven dat een bepaalde werknemer het abonnement niet meer kan vernieuwen.

In het station

Aan een nieuwe automaat of aan het loket. Je ontvangt dan je treinabonnement en de supplementen voor MIVB/De Lijn/TEC.

Hoe kan iemand de gegevens op zijn MOBIB-kaart consulteren?

  • Online, via zijn MyNMBS-account
  • In het station
    • Aan de nieuwe automaten
    • Aan het loket
  • Op de trein kan ook de treinbegeleider die informatie geven

Meer info?

  • FAQ
  • Neem contact op met uw Account Manager of met het Business Center op 02/528.25.28 (op werkdagen van 9 tot 17 uur)

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.